Varga Balázs Vegán Sporttáplálkozás
Növényi sporttáplálkozás, tudományos alapokon, fikciótól mentesen!

5+1 indok, miért a testmozgás a legjobb gyógyszer

5+1 indok, miért a testmozgás a legjobb gyógyszer

1. Lassítja az öregedést

A helytelen táplálkozás és az ülő életmód nagymértékben hozzájárul a fizikai állapot állandó romlásához, amely gyakran kötődik az életkorhoz. Próbáljuk elkerülni! A bizonyítékok ismételten azt mutatják, hogy a fizikai állapot javulása csökkenti az életkorral összefüggő betegségek kockázatát, beleértve a mentális betegségeket, mint a demenciát és a Parkinson-kórt. (1)

Az alacsony intenzitású, könnyű feladatsorból álló mozgásforma kifejezetten hasznos az idősebb embereknek. A Tufts Egyetem Orvostudományi Karának jelentése szerint a Tai Chi segíthet a reumatológiai állapotok javításában, az erő, az egyensúly és az általános fizikai funkció növelésében. Mentális szempontokat tekintve a Tai Chi tökéletes stresszoldó, szorongáscsökkentő és életminőség javító. (2)

 

2. Támogatja az egészséges terhességet

A terhesség nagyon egyedi és személyes tapasztalat. A kutatások kimutatták, hogy az enyhe vagy közepes testmozgáson résztvevő terhes nők jobb szív- és tüdőképességgel rendelkeznek, kevésbé valószínű, hogy vizeletinkontinenciát tapasztalnak, kevésbé alakul ki depresszió, és ritkább a terhességi cukorbetegség. (3) Mielőtt terhesség alatt elkezdesz sportolni, konzultálj az orvosoddal.

 

3. Javítja a mentális egészségünket

A rendszeres testmozgás nagy előnye, hogy csökkenti a stresszt és javítja a hangulatunkat. Ez mindenki számára hasznos lehet, különösen azoknál a betegeknél, akiknél a gyógyszer már nem hatásos. (4) A Grúzi Egyetem Kineziológiai Tanszéke megerősítette, hogy azoknál az embereknél, akiknek felnőttkorában egészséges a szívük és a tüdejük, azoknál kevesebbszer jelentkezik depresszió. (5) Persze javasolt előbb elkezdeni a sportot, már fiatalon. A Michigani Egyetem Gyermek- és Ifjú Pszichiátriai Tanszéke által végzett kutatás azt mutatta, hogy a depresszióban szenvedő serdülők jelentős javulást mutattak aerob gyakorlást követően. (6)

A jelenlegi közegészségügyi irányelvek azt javasolják, hogy szinte minden nap a héten legyél aktív. Legalább 150 perc közepes intenzitású testmozgás hetente ajánlott az egészség megőrzéséhez, illetve a depresszió megelőzésére. De ez lehet akár egy 75 perces erőteljes intenzitású edzés is, ugyanis az egészségre gyakorolt előnyöket így növelni tudjuk. A kutatók 152 felnőtten végeztek kísérletet. Mindegyikük legalább 30 perces gyakorlást végzett, hetente háromszor, legalább három hónapig. “Bizonyos esetekben, ez a mozgás megszüntetése a depressziós tünetek jelentős emelkedését okozta mindössze három nap múlva.” – mondja Bernhard Baune professzor, az Adelaide Egyetem pszichiátriai igazgatója. (10)

 

4. Elősegíti a traumás agysérülés (agyrázkódás) gyógyulását

A traumás agyi sérültek gyakran hosszú és nehézkes javulási folyamatok alatt gyógyulnak meg. Sajnos, ez idő alatt komoly depresszió alakulhat ki. A nehézségek kezelésére irányuló megközelítés részeként a Seattlie-i Haborview Egészségügyi Központ azt tanácsolja, hogy egy jól megtervezett mozgás beiktatása megfelelő módszer lehet azok számára, akik agyrázkódást szenvedtek. (7)

 

5. Enyhíti a krónikus fáradtság tüneteit

A krónikus fáradtság szindrómát a végtelen fáradtság jellemzi, amelyet alvás vagy pihenés nem elégít ki. A betegség definíciója szerint erős gyengeség tünetei jelentkeznek, és sok embernél ezek évekig húzódnak. A legtöbben nem találnak megkönnyebbülést a gyógyszeres kezelés hatására. Átfogó megközelítés részeként azonban a Fort Belvoir Közösségi Kórház az intenzív mozgásterápiát javasolja a krónikus fáradtság szindróma tüneteinek javítására. (8)

 

+1 Hogyan tovább?

Abban nincs vita, hogy a rendszeres testmozgás létfontosságú az egészség és a megfelelő közérzet fenntartásához. A kutatások újra és újra megerősítik, hogy mindenki számára hasznos lehet. Ha szeretnél sokáig élni, lépj egyet előre és tegyél valamit! Az Egyesült Államok Egészségügyi és Humánügyi Minisztériuma szerint a rendszeres fizikai aktivitás számos krónikus betegség esélyét csökkentette. (9) Legyél te a következő, aki változtat az életén és elkerüli a betegségeket! Hetente legalább háromszor menj el edzeni, és mozogj minimum fél órát.

 

Hivatkozások

(1) A. Deslandes (2013): The biological clock keeps ticking, but exercise may turn it back. Arquivos de Neuro-Psiquiatria. 71(2):113-118.
(2) C. Wang (2012): Role of Tai Chi in the treatment of rheumatologic diseases. Current Rheumatology. 14(6):598-603.
(3) S. L. Nascimento, F. G. Surita, J. G. Cecatti (2012): Physical exercise during pregnancy: a systematic review. Current Opinion in Obstetrics & Gynecology. 24(6):387-394.
(4) M. Hamer M, R. Endrighi, L. Poole (2012): Physical activity, stress reduction, and mood: insight into immunological mechanisms. Methods in Molecular Biology. 934:89-102.
(5) R. K. Dishman, X. Sui, T. S. Church, G. A. Hand, M. H. Trivedi, S. N. Blair (2012): Decline in cardiorespiratory fitness and odds of incident depression. American Journal of Preventive Medicine. 43(4):361-368.
(6) R. R. Dopp, A. J. Mooney, R. Armitage, C. King (2012): Exercise for adolescents with depressive disorders: a feasibility study. Depression Research and Treatment. 2012:257472.
(7) E. K. Wise, J. M. Hoffman, J. M. Powell, C. H. Bombardier, K. R. Bell (2012): Benefits of exercise maintenance after traumatic brain injury. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 93(8):1319-1323.
(8) J. R. Yancey, S. M. Thomas (2012): Chronic fatigue syndrome: diagnosis and treatment. American Family Physician. 86(8):741-746.
(9) U.S. Department of Health and Human Services (2002): Physical Activity Fundamental To Preventing Disease.
(10) Julie A. Morgan, Andrew T. Olagunju, Frances Corrigan, Bernhard T. Baune (2018): Does ceasing exercise induce depressive symptoms? A systematic review of experimental trials including immunological and neurogenic markers. 234:180–192.

(Fotó: Varga Beatrix)



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.