Varga Balázs Vegán Sporttáplálkozás
Növényi sporttáplálkozás, tudományos alapokon, fikciótól mentesen!

Csökkentsd a szívbetegség kockázatát!

Csökkentsd a szívbetegség kockázatát!

A növényi alapú étrend csökkenti a szívbetegség kockázati tényezőit

A növényi alapú étrend a gyógyszereknél hatékonyabban csökkenti a vérnyomást, a koleszterint, a testsúlyt és más szívbetegségek kockázati tényezőit, a Clinical Cardiology és a Circulation-ben megjelent két tanulmány szerint. (1)(2) A kísérletben harmincegy résztvevő váltott növényi alapú táplálkozásra, majd a kutatók nyomon követték az alanyok antropometriai adatait. 4 hét elteltével a tanulmányok szerzői megfigyelték a vérnyomás, a koleszterinszint és a gyógyszeres kezelés javuló tendenciáját, valamint egyéb kedvező hatásokat, beleértve az inzulinérzékenység, a pulzusszám, a C-reaktív fehérje (a gyulladás jelzője) és a testsúlycsökkenés pozitív változását. Az adatok továbbá javulást mutattak a lipoproteinekben, amik a magas koleszterinnel voltak kapcsolatba hozva plakkok képződésénél, túlsúlyos és elhízott egyénekben. Ezek az adatok támogatják a növényi alapú étrendet és egyéb életmódbeli beavatkozásokat, mint a szív- és érrendszeri betegségek kezelésének és megelőzésének hatékony eszközét.

 

Ellenőrizd a koleszterinszinted!

A vegetáriánus, de különösen a vegán étrend csökkenti a koleszterinszintet, a Nutrition Reviews-ban megjelent 49 tanulmányt összefogó metaanalízis szerint. (3) A kutatók áttekintették az összes szükséges adatot, amelyek összehasonlították a vegetáriánus és a vegán étrendet a mindenevő étrendekkel és azoknak a plazma lipidekre gyakorolt hatásait. A vegetáriánus diétában a mindenevő étrendhez hasonlítva alacsonyabb volt a teljes koleszterinszint, valamint az LDL- és HDL-szint. A lipidszinten megfigyelhető legnagyobb javulást azok érték el, akik a vegán étrendet követték. A növényi alapú étrend általában csökkenti a testtömeget és a telített zsírok bevitelét, amely előnyös lehet a koleszterinszint kezelésében. Ezek az eredmények megerősítik a korábbi feltételezést, miszerint egy vegetáriánus, de különösen egy teljes növényi étrenden javul a koleszterinszint.

Egy 2017-es tanulmányban vizsgálták, hogy a 2 és 19 év közötti gyermekeknél milyen hatással van a telített zsírok bevitelének csökkentése. (4) Ugyanis az emelkedett koleszterin egyértelműen kardiovaszkuláris betegségekhez kapcsolódik felnőttek esetében. A korai életszakaszban akár befolyásoló tényező lehet, ha az étrendet radikálisan megváltoztatjuk. A tanulmányban azt találták, hogy a telített zsírok csökkentése kisgyermekkorban és serdülőkorban csökkenti a szív- és érrendszeri betegségeket a későbbi életszakaszban, és mindezt anélkül, hogy a növekedésre és a fejlődésre káros hatást gyakorolt volna.

Ha elmegyünk vérvételre, akkor mindig érdemes megnézni a koleszterint! Az optimális LDL-koleszterinszint 50–70 mg/dl (1,3–1,8 mmol/l) között van, amivel már minimálisra csökkenthetjük a szívbetegségek kockázatát. (5) A szívbetegségek kapcsán az étrendi koleszterin jelenti a legnagyobb kockázatot, amit csak az állati eredetű ételek tartalmaznak. (6)

 

Tényleg ennyire jó a növényi étrend?

A válasz egyértelműen igen. Nem csak az egészségünkre van pozitív hatással, hanem sportolóként a teljesítményünkre is. Ha igazán érdekel a helyes táplálkozás és a szeretnéd fokozni az állóképességedet anélkül, hogy extrém megszorításokat kellene követned, akkor a Fehérjemítosz című könyvem neked lett kitalálva. A könyvben számos példát és rengeteg hasznos segítséget találsz az egészséges étrend, tudományos eredmények és a sporttáplálkozás témában.

 

Hivatkozások

(1) R. S. Najjar, C. E. Moore, B. D. Montgomery (2018): A defined, plant-based diet utilized in an outpatient cardiovascular clinic effectively treats hypercholesterolemia and hypertension and reduces medications. Clinical Cardiology. 41(3): 307-313.
(2) R. S. Najjar, F. A. Laws, C. E. Moore, B. D. Montgomery (2018): Consumption of a defined plant based diet reduces Lp(a) and other atherogenic lipoproteins and particles in four weeks. Circulation. 136(1): A15119.
(3) Y. Yokoyama, S. M. Levin, N. D. Barnard (2017): Association between plant-based diets and plasma lipids: a systematic review and meta-analysis. Nutrition Reviews. 75(9): 683-698.
(4) L. Te Morenga, J. M. Montez (2017): Health effects of saturated and trans-fatty acid intake in children and adolescents: Systematic review and meta-analysis. PLoS One. 12(11): e0186672.
(5) James H. O’Keefe, Loren Cordain, William H. Harris, Richard M. Moe, Robert Vogel (2004): Optimal low-density lipoprotein is 50 to 70 mg/dl: Lower is better and physiologically normal. Journal of the American College of Cardiology. 43(11): 2142–2146.
(6) P. N. Hopkins (1992): Effects of dietary cholesterol on serum cholesterol: a meta-analysis and review. The American Journal of Clinical Nutrition. 55(6): 1060–1070.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.