Varga Balázs Vegán Sporttáplálkozás
Növényi sporttáplálkozás, tudományos alapokon, fikciótól mentesen!

Miért káros a húsfogyasztás? Friss hírek!

Miért káros a húsfogyasztás? Friss hírek!

Több blogcikkemben foglalkoztam már a húsfogyasztás káros hatásaival. Mindig próbálom picit más aspektusból megvilágítani a tényeket, ezért úgy döntöttem, hogy most a tudományos eredmények friss híreiből fogok szemezgetni.

 

A vörös hús fokozza a vastagbélrák kockázatát

A vörös húsban gazdag táplálkozás növeli a nőknél a vastagbélrák kockázatát, az International Journal of Cancer-ben közzétett tanulmány szerint. (1) A kutatók 32 147 nőnél hasonlították össze a rákos megbetegedések gyakoriságát táplálkozási mintákkal, amelyek vörös húsra, halra, baromfira vagy húsmentes étkezésre összpontosultak. Azoknál, akik vörös húst fogyasztottak, nagyobb valószínűséggel alakult ki a vastagbélrák, azokhoz képest, akik nem fogyasztottak vörös húst. A szerzők külön kiemelték, hogy ha nagyobb mennyiségben fogyasztunk olyan élelmiszert, amiben kiemelkedő a rost, a vitamin, az ásványianyag és ezt összekapcsoljuk egy húsmentes táplálkozással, akkor nagyobb esélyünk van megvédeni magunkat a rákos betegségektől.

Utóbbi állítást még egy 2017 év végén megjelent tanulmány is alátámasztja. Az étrendi rost csökkenti a vastagbélrák okozta halálozás kockázatát, a JAMA Oncology-ban megjelent tanulmány szerint. (3) A kutatók 1 575 résztvevővel vizsgáltak a kolorektális rákot, elemezték étrendjüket és halálozási kockázatukat. Minden étrendhez hozzáadott 5 gramm rost esetében a halálozás kockázata 25 százalékkal csökkent a 8 éves nyomonkövetési időszak alatt. A gabonafogyasztásnál mutatták ki a legnagyobb előnyt. A magas rostfogyasztás lehetséges védőmechanizmusai közé tartozik a jobb inzulinérzékenység, a csökkenő gyulladások száma és az egészségesebb bélflóra.

 

A grillezett hús növeli a magas vérnyomás kockázatát

A hús főzési módszerei, beleértve a halakat, növelik a magas vérnyomás kockázatát, az American Heart Association New Orleans-i ülésén bemutatott adatok szerint. (2) A kutatók összehasonlították a magas hőmérsékletű főzési módszerek után elfogyasztott hús és a magas vérnyomás előfordulási arányát több mint 100 000 betegmentes résztvevővel. A vörös hús, a hal és a csirke fokozott fogyasztása nyílt lángon való elkészítése után (vagy magasabb hőmérsékleten hosszabb ideig főtt esetén), megnöveli a magas vérnyomás veszélyét.

 

A húsfogyasztás, a betegségek és a fehérjekérdéskörhöz kapcsolódó blogcikkeket itt találod:

Ha még többet szeretnél tudni a fehérjekérdéskörről, akkor ebben óriási segítségedre lehet a Fehérjemítosz című könyvem, amiben számos példát, hasznos segítséget találsz az egészséges étkezés témakörében. Főleg akkor, ha sportoló vagy!

 

Jó edzést!

 

Hivatkozások

(1) Diego Rada-Fernandez de Jauregui, Charlotte E.L. Evans, Petra Jones, Darren C. Greenwood, Neil Hancock, Janet E. Cade (2018): Common dietary patterns and risk of cancers of the colon and rectum: Analysis from the United Kingdom Women’s Cohort Study (UKWCS). International Journal of Cancer.
(2) G. Liu, G. Zong, K. Wu, Y. Hu, Y. Li, W. C. Willett, D. M. Eisenberg, F. B. Hu, Q. Sun (2018): Meat Cooking Methods and Risk of Type 2 Diabetes: Results From Three Prospective Cohort Studies. Diabetes Care.
(3) M. Song, K. Wu, J. A. Meyerhardt, S. Ogino, M. Wang, C. S. Fuchs, E. L. Giovannucci, A. T. Chan (2017): Fiber Intake and Survival After Colorectal Cancer Diagnosis. JAMA Oncology. 4(1): 71-79.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.