Miért kerüld a húsfogyasztást? Friss hírek (#2): Szívbetegség, elhízás, rák, ketogén étrend, idős emberek

Miért kerüld a húsfogyasztást? Friss hírek (#2): Szívbetegség, elhízás, rák, ketogén étrend, idős emberek

Szívbetegség kockázata

A húsok rendszeres fogyasztása 60 százalékkal növeli a szívbetegség kockázatát, mondja egy új tanulmány. (1) Ezzel szemben a növényi alapú fehérjék javíthatják a szív egészségét.

A kutatók felfedezték, hogy azok az emberek, akik jelentős mennyiségű húst fogyasztottak, növelték a szívbetegségük kockázatát. Azt is megállapították, hogy a diófélékből és magokból származó fehérje fogyasztása 40 %-kal csökkentette a kockázatot.

Más növényi fehérjeforrások – köztük a hüvelyesek, a gabonafélék, a gyümölcsök és a zöldségek – kapcsán nem volt bizonyíték, hogy összefüggésben állna a szívbetegség kockázatával. Ezen következtetéseket a tudósok több, mint 81 000 résztvevő étkezési szokásainak elemzésével végezték el 2002 és 2007 között.

Kapcsolódó blogcikk:

Csökkentsd a szívbetegség kockázatát!

 

Az elhízás és a feldolgozott húsok kapcsolata a rákkal

A World Cancer Research Fund (WCRF) és az American Institute for Cancer Research (AICR) által kiadott szakértői jelentésében ajánlásokat fogalmaz meg a feldolgozott húsfogyasztás korlátozására és a növényi alapú élelmiszerek növelésére. (2)

A megállapítások összekapcsolják a felesleges testzsírt a szívbetegséggel és a rák több formájával a fokozott gyulladás és a fokozott hormontermelés miatt. Emellett a feldolgozott húsban található telített zsírok, fehérje, vas és karcinogén vegyületek elősegítik a ráksejtek növekedését. A jelentés azt javasolja, hogy a táplálkozásunkat a teljes gabonafélékre, zöldségekre, gyümölcsökre és hüvelyesekre összpontosítsuk, mivel ezek az élelmiszerek számos metabolikus betegség kockázatát csökkentik.

Kapcsolódó blogcikk:

A túl sok állati fehérje (is) kövérré teszi a gyerekeket

Szép új világ, vagy mégsem? Avagy a modern étrend térhódítása

 

A ketogén étrend csökkenti teljesítményünket gyakorlatok közben 

A ketogén diéta csökkenti az anaerob gyakorlatok során teljesítményünket a magas szénhidráttartalmú diétákhoz képest, a The Journal of Sports Medicine és a Physical Fitness szaklapokban megjelent tanulmány szerint. (3)

A kutatók egy rövid kísérletet végeztek, tizenhat résztvevőt követtek nyomon, akik négy napig ketogén, vagy magas szénhidráttartalmú étrenden voltak. A ketogén étrendet fogyasztóknál csökkent az átlagos és a csúcsteljesítményük, továbbá rövidebb távolságokat is futtattak azokhoz képest, akik magas szénhidráttartalmú étrendet fogyasztottak. Ezek az adatok arra engednek következtetni, hogy az alacsony szénhidrátszintű étrend rontja az intenzív, rövid távú fizikai aktivitást. A ketogén diéta hátrányairól egy nemrég megjelent blogcikkemben olvashatsz, ahol részletesen kifejtésre kerül tudományos alapokon a biokémiai oldala, hivatkozva nagyobb tanulmányokra is (nagyobb csoportokon végzett kísérletek).

 

Magas fehérjetartalmú étrend idős embereknél 

A magas fehérjebevitel nem növeli az izomtömeget, és nem javítja az egyéb egészségügyi állapotokat a JAMA szaklapban megjelent tanulmány szerint. (4) A kutatók 65 éves, vagy annál idősebb résztvevőket véletlenszerűen kezeltek magas fehérjetartalmú diétával, tesztoszteron injekciókkal, vagy a szakértők által javasolt napi fehérjebevitellel, majd összehasonlították az izomtömeget, a fizikai erőt, az egészséggel kapcsolatos életminőséget, a fáradtságot, az egyensúlyt és a közérzetet. Akik több fehérjét fogyasztottak, azok nem növelték az izomtömegüket, vagy javították a fizikai funkcionalitásukat, illetve nem volt jobb a tesztoszteronra való reagálásuk, összehasonlítva azokkal, akik kevesebb fehérjét fogyasztottak.

Ezek az adatok azt sugallják, hogy a szakértőknek újra kellene értékelniük az elavult kutatáson alapuló fehérjebevitelre vonatkozó ajánlásokat.

Amennyiben jobban érdekel a fehérjetéma, javaslom, olvasd el a három legutolsó blogcikkemet:

Az állatifehérje-fogyasztás és egyes betegségek összefüggései 
Miért káros a húsfogyasztás? Friss hírek! 
MMA-harcosokon végzett tanulmány kimondja: a tejsavóalapú fehérje nem jobb a rizsfehérjénél!

 

Hivatkozások

(1) Marion Tharrey, François Mariotti, Andrew Mashchak, Pierre Barbillon, Maud Delattre, Gary E Fraser (2018): Patterns of plant and animal protein intake are strongly associated with cardiovascular mortality: the Adventist Health Study-2 cohort. International Journal of Epidemiology.
(2) Diet, Nutrition, Physical Activity and Cancer: a Global Perspective. The Third Expert Report. World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research web site. https://www.wcrf.org/dietandcancer
(3) K. A. Wroble, M. N. Trott, G. G. Schweitzer, R. S. Rahman, P. V. Kelly, E. P. Weiss (2018): Low-carbohydrate, ketogenic diet impairs anaerobic exercise performance in exercise-trained women and men: a randomized-sequence crossover trial. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness.
(4) S. Bhasin, C. M. Apovian, T. G. Travison, et al. (2018): Effect of protein intake on lean body mass in functionally limited older men: a randomized clinical trial.  JAMA Intern Med. 178: 530-541.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.