Olajmentes pergős basmati rizs készítése

Olajmentes pergős basmati rizs készítése
Sütő Iza, a Fitt fazék by Sibella remek szakácsnője, csinált egy kis mini-kutatást az Instagram oldalán, amelynek a témája a pergős rizs készítése volt. Mivel bátran jelentkeztem a lehetőségre, engem is megkért arra, hogy írjam le hogyan készítem a rizst pergősre. Egy kis tanakodás és beszélgetés után rájöttem, hogy lehet még sem olyan pergős az én rizsem, így a mai nap próbát tettem és keveset változtattam a már jól bevált receptemen. Eredetileg nem akartam postot készíteni ebből, de közben rájöttem, hogy lehet másnak is hasznos lehet. A végeredmény engem is meglepett. 🙂

 

Hozzávalók

  • 1 bögre bio fehér basmati rizs
  • 1,5 bögre víz
  • Kis marék goji bogyó
  • Kis marék tökmag
  • ½ tk római kömény
  • ¼ tk kurkuma
  • Kevés őrölt feketebors
  • Csipet parajdi só
Megjegyzés
Tápérték szempontból jobb a barna rizs, de a teszt most kifejezetten a fehér rizsre vonatkozott. Továbbá a tapasztalataim szerint a barna rizst sokkal könnyebb pergősre csinálni.

 

Elkészítése

  1. Mossuk meg a rizst csap alatt.
  2. Nagy teflon serpenyőbe tegyük bele az összetevőket, kivéve a sót, majd fedjük le!
  3. Forraljuk fel az egészet. Én indukciós főzőlapot használok, nálam a 9-es fokozat.
  4. Amikor elkezd bugyogni, forrni, akkor vegyük lejjebb a „lángot”, ez nálam a 3-as fokozat. A fedő maradjon végig rajta!
  5. 3-as fokozaton 11 percig főzzük.
  6. 11 perc után levehetjük a serpenyő fedőjét, majd zárjuk el a „lángot”.
  7. Tálaláskor nagyon kevés sóval ízesítjük.

 

Végeredmény

  Posted by Varga Balázs Vegán Sporttáplálkozás on Friday, March 23, 2018

 

Tippek és trükkök

Én direkt használtam fűszereket és tökmagot, jobban szeretem, ha van egy kis extra a köretben.
Az utóbbi időben egyre több helyen hallani, hogy a rizsben arzén található, ami veszélyes lehet, ha meghaladja az egészséges határértéket. (1) Ezért javaslom, hogy főzés előtt áztassuk be a rizst egy-két órára, majd a vizet öntsük le róla. Egy másik jó alternatíva, ha sokkal több vízben főzzük meg, majd a főzés végeztével a felesleges vizet leöntjük róla. Mindkét megoldás csökkenti a rizs nehézfémtartalmát. (2) Ezt a két módszert leginkább akkor javaslom, ha nem bio terméket vásároltok.
A kurkuma és a feketebors nem véletlen van benne. Ha szeretnéd megtudni miért használok kurkumát, és miért pont feketeborssal, akkor olvasd el a Kurkuma, a sportolók barátja című blogcikkemet.

 

Jó étvágyat!

 

Hivatkozások
(1) M. A. Davis, A. J. Signes-Pastor, M. Argos, F. Slaughter, C. Pendergrast, T. Punshon, A. Gossai, H. Ahsan, M. R. Karagas (2017): Assessment of human dietary exposure to arsenic through rice. Science of the Total Envi- ronment. 586: 1237–1244.
(2) P. Y. Lai, K. L. Cottingham, C. Steinmaus, M. R. Karagas, M. D. Miller (2015): Arsenic and Rice: Translating Research to Address Health Care Providers’ Needs. Journal of Pediatrics. 167(4): 797–803.


A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.