5 titok, amit eddig nem tudtál az őszibarackról

5 titok, amit eddig nem tudtál az őszibarackról

A görögdinnye mellett az augusztus az őszibarackról is szól. Ilyenkor számos barackfajtát lehet kapni: őszibarack, nektarin, sárgabarack, laposbarack.

Jóllehet az őszibarackból kiváló levest, befőttet, lekvárt és dzsemet is lehet készíteni, mégis a legtöbbet frissen fogyasztjuk el.

 

1. Alacsony kalóriában

Nem kell félni egy kis baracktól még akkor sem, ha kalóriát számolsz! Egy érett barack 39 kalóriát tartalmaz / 100 gramm. (1) Fogyaszthatod akár a reggeli zabkása mellé, vagy délután egy kis mandulával, ha nassolni szeretnél.

 

2. Tökéletes forrása az A- és a C-vitaminnak

Egy szép egészséges barack tele van A- és C-vitaminnal. 100 gramm őszibarack 326 IU A-vitamint és 6.6 mg C-vitamint tartalmaz (1). Ha csak napi kettő darabot (kb. 300 g) eszünk meg, már akkor is tettünk valamit az egészségünk érdekében.

A C-vitamin olyan antioxidáns, amely fokozza az immunrendszert és segít a megfázás és más krónikus betegségek tüneteinek kezelésében. (2) Az őszibarack A-vitamint is tartalmaz, amely elősegíti a szem egészségét. (3)

 

3. Legyen a rost a barátod

Rostban gazdag ételek fogyasztása elősegíti, hogy a napi szükséges rostmennyiséget el tudjuk érni. Egy rossz minőségű, főleg feldolgozott élelmiszereket fogyasztó átlagos ember, aki a nem megfelelő nyugati étrendet követi kb. 10-15 gramm rostot fogyaszt naponta. Ez nagyon kevés. Ennél sokkal többet kell enni. Tanulmányok azt mutatják, hogy ha elérjük a napi 30-35 gramm mennyiséget, akkor már sikeresen vehetjük fel a harcot akár a rákkal szemben is. (4) A magas rosttartalmú ételek fogyasztása segít a beleket tisztán tartani, így a fogyás egyik kulcsszereplője lesz. (5)

 

4. Káliumban gazdag csoda

Az őszibarack a káliumban gazdag gyümölcsök közé tartozik. 100 gramm őszibarack 190 mg káliumot tartalmaz. (1) A kálium olyan tápanyag, amely segít fenntartani a folyadék és az elektrolit egyensúlyt a szervezetben. A káliumhiányt krónikus fáradtsággal és magas vérnyomással kapcsolják össze. (6)

 

5. Segít a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri kockázatok csökkentésében

A Texas AgriLife nemrégiben végzett tanulmánya szerint az őszibarack bioaktív vegyületeket tartalmaz, amelyek segíthetnek az elhízás okozta cukorbetegség elleni küzdelemben, és csökkentik a koszorúér-betegséggel összefüggő rossz koleszterinszint (LDL) oxidációját. (7) Ezek a vegyületek támogatják az anyagcserével kapcsolatos tünetegyüttesek javulását is.

 

Hivatkozások

(1) United States Department of Agriculture: Agricultural Research Service: USDA Food Composition Databases.
(2) Steven D. Ehrlich: Vitamin C. University of Maryland Medical Center.
(3) Clare Gilbert (2013): The eye signs of vitamin A deficiency. Community Eye Health. 26(84): 66–67.
(4) American Dietetic Association (2001): Colorectal cancer (preventative effects of dietary fiber). Journal of the American Dietetic Association.
(5) Joanne L. Slavin (2005): Dietary fiber and body weight. Nutrition Journal. 21(3): 411-8.
(6) C. M. Weaver (2013): Potassium and health. Advances in Nutrition. 4(3): 368-377.
(7) Kathleen Phillips (2012): Peaches, plums, nectarines give obesity, diabetes slim chance. AgriLife.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.