A vegánoknál mérték a betegségekkel szemben védelmező biomarkerek legmagasabb értékeit

A vegánoknál mérték a betegségekkel szemben védelmező biomarkerek legmagasabb értékeit

A Loma Linda University School of Public Health friss tanulmánya a vegán táplálkozás újabb egészségügyi előnyére mutat rá.(1) Noha az összehasonlításban a vegetáriánus étrendek is jól szerepeltek, a táplálkozással összefüggő biomarkerek legegészségesebb szintjét a vegánoknál mérték.

Más étrendekkel összehasonlításban a vegán táplálkozás produkálja a táplálkozással összefüggő biomarkerek legegészségesebb szintjét, állítja a Loma Linda University tanulmánya, amelyet a múlt hónapban tettek közé a The Journal of Nutrition oldalain.

A bűnűgyi tetthelyeken megfigyelt nyomokhoz hasonlatosan a vérben, vizeletben, zsírszövetekben és egyéb mintákban előforduló biomarkerek is jelzések: egészségi állapotunkat illetően szolgálnak információval. Egészségügyi hatásukat tekintve lehetnek jótékonyak vagy károsak – elősegíthetik vagy megelőzhetik a rák, a szív- és érrendszeri problémák, az életkorral összefüggő és egyéb krónikus betegségek kialakulását.

A School of Public Health kutatói úgy találták, hogy a vegán étrend némileg jobb eredményeket mutat, mint más vegetáriánus étkezési szokások, ám a felsoroltak mind jobban szerepeltek az összehasonlításban, mint a részben vegetáriánus vagy a nem vegetáriánus táplálkozás.

A “Plasma, Urine, and Adipose Tissue Biomarkers of Dietary Intake Differ Between Vegetarian and Non-vegetarian Diet Groups in the Adventist Health Study-2” címet kapott tanulmány az oktatási intézmény régóta folyamatban lévő, Adventist Health Study-2 (AHS-2) elnevezésű kutatásának adataira épül.(2)

Dr. Fayth Miles, a tanulmány vezető szerzője elmondta, hogy a vizsgált biomarkerek valószínűleg segíthetnek megmagyarázni azokat az egészségügyi előnyöket, amelyeket a vegetáriánus életmódot folytató személyeknél tapasztaltak a nem vegetáriánusokkal szemben. Az adjunktus optimistán nyilatkozott az eredmények praktikus hatását illetően is.

“Ha az emberek tisztában vannak azzal, hogy a növényi alapú étrend egészségesebb biomarker profilt eredményez, motiváltabbak lehetnek arra, hogy az egészség megőrzését és a betegségek megelőzését elősegítő táplálkozási szokásokat vegyenek fel” – mondta Dr. Miles.

A növényi alapú étrend egészségesebb biomarker profilt eredményez.”
Dr. Fayth Miles

A Loma Linda University korábbi kutatásai rámutattak, hogy a vegetáriánusok tovább élnek, mint a mindenevők, emellett pedig esetükben alacsonyabb a rák, a cukorbetegség és a kardiometabolikus rendellenességek kialakulásának kockázata. Dr. Miles és munkatársai ezek nyomán arra voltak kíváncsiak, hogy a különböző, az állati eredetű élelmiszerek fogyasztásának eltérő mértéke szerint körülhatárolt étrendek által befolyásolt biomarker szintek is összhangban vannak-e az eddig tapasztalt egészségügyi hatásokkal.

Hogy erről meggyőződhessenek, 840 résztvevő adatait dolgozták fel az alábbi csoportosításban:

  • Vegánok, akik szigorú vegetáriánus étrendet követnek, és sosem vagy ritkán esznek tojást, tejterméket, halat vagy húst.
  • Lakto-ovo vegetáriánusok, akik havonta többször esznek tojást és tejterméket,, de sosem vagy ritkán esznek halat vagy húst.
  • Pesco-vegetáriánusok, akik havonta legalább egyszer fogyasztanak halat, de sosem vagy csak nagyon ritkán esznek húst.
  • Szemi-vegetáriánusok, akik havonta legalább egyszer, de hetente kevesebb, mint egyszer esznek húst, esetleg halat.
  • A nem vegetáriánusok, akik hetente legalább egyszer esznek húst.

Ahogy az sejthető volt, a betegség-megelőző hatású bioaktív markerek szintjét tekintve a vegánoknál mérték a legjobb eredményt. A fitokemikáliák (növényi vegyületek), mint például a karotinoidok, izoflavonok és enterolaktonok mind nagyobb mennyiségben voltak jelen a vegetáriánusoknál, legnagyobb koncentrációban pedig a vegánoknál mutatták ki őket. Utóbbiaknál mérték az összes omega-3 zsírsavak legmagasabb előfordulását – ami az alfa-linolénsav magasabb szintjének tulajdonítható -, illetve a telített zsírsavak legalacsonyabb értékét.

Dr. Miles a lakto-ovo vegetáriánusokat várta a második helyre, ám a csoport közel holtversenyben végzett a pesco-vegetáriánusokkal. A kutatót meglepte az is, hogy a szemi-vegetáriánusok csupán nagyon kevéssel előzték meg a nem vegetáriánusokat, aki az utolsó helyre kerültek.

“Mindent összevetve a szemi-vegetáriánusok nagyon hasonló eredményeket mutattak, mint a nem vegetáriánusok”- magyarázta Dr. Miles.“Ez a kutatás igazolja az AHS-2 résztvevőinek különböző étkezési csoportokba való, korábban felállított besorolását és kitárja az ajtót az étrendek és a betegségek összefüggéseit vizsgáló, további tanulmányok előtt.”

Hogyan tovább?

Nem véletlen választják egyre többen a teljes értékű növényi táplálkozást. Ha szeretnéd megismerni milyen egyéb lehetőségek vannak az állati fehérjefogyasztáson túl, akkor a Fehérjemítosz című könyvem hasznos lehet számodra. Alapvető táplálkozási ismeretekre tehetsz szert és megtanulhatod milyen egyéb ételeket érdemes enned, hogy egészséges legyél.

Hivatkozások

(1) Fayth L. Miles, Jan Irene C. Lloren, Ella Haddad, Karen Jaceldo-Siegl, Synnove Knutsen, Joan Sabate, Gary E. Fraser (2019): Plasma, Urine, and Adipose Tissue Biomarkers of Dietary Intake Differ Between Vegetarian and Non-Vegetarian Diet Groups in the Adventist Health Study-2. The Journal of Nutrition. 149(4): 667–675.
(2) Terry L. Butler, Gary E. Fraser, W. Lawrence Beeson, Synnøve F. Knutsen, R. Patti Herring (2008): Cohort Profile: The Adventist Health Study-2 (AHS-2). International Journal of Epidemiology. 37(2). 260–265.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.