Az állati fehérje jobb az izomépítéshez?

Az állati fehérje jobb az izomépítéshez?

Miért kell ezzel a kérdéssel foglalkozni?

Nem kell, de szeretnék. Ugyanis nagyon sokszor ezt a kérdést kapom meg. Tudom, hogy már kezd elcsépelt lenni a fehérje kérdéskör, de ahogy a méltán elhíresült közmondás mondja: „Az ismétlés a tudás anyja!”

Az emberek lassan kezdik megérteni, hogy nem csak az állati forrásból származó ételekben található fehérje. Ez nagyon jó hír. Azonban a félelem a kevés fehérjebevitellel kapcsolatban még mindig jelen van a fejekben. Végre jó lenne megérteni azt, hogy ilyen szinte nem létezik! Szervezetünk a bevitt fehérjemennyiséget folyamatosan lebontja aminosavakra és úgy keveri össze, ahogyan testünknek éppen kell, teljesen függetlenül az étel mennyiségétől és minőségétől, így szinte képtelenség megfelelő kalóriamennyiségű étel mellett fehérjehiányosnak lenni. (1)

Becslés a fehérjehiány kockázatának kitett lakosság jelenlegi százalékáról (2)

Ha elfogadjuk azt a tényt, hogy a fehérjehiány a jelenlegi populációban igen alacsony (és bár a becslések szerint ez a szám növekedni fog), de kifejezetten csak azokon a területeken, ahol a szegénységből fakadó hiányos táplálkozási étrend van jelen (2), akkor is még folyamatosan jön az a kérdés, hogy oké Balázs, de az állati fehérje értékesebb és könnyebb izmot építeni, ha magas állati fehérjealapú étrenden vagyunk.

 

Nézzük, mit mondd a tudomány?

Az American Journal of Clinical Nutritionben közzétett új kutatás azt mutatja, hogy mind a növényi fehérje, mind az állati fehérje ugyanolyan jól szerepel. Mivel a növényi fehérjék nem hordoznak káros “poggyászt” magukkal összetevők formájában, ezért sokkal kedvezőbb fehérjeforrás az emberi szervezet számára. (3)

A publikált tanulmány megállapította, hogy a növényi eredetű táplálékfehérje ugyanúgy épített izmot, mint a húsforrásokból származó fehérjék. Azonban a hús olyan további komponensekkel is jár, amelyek károsak az egészségünkre, beleértve az antibiotikum maradványokat, a hormonokat, a telített zsírokat, a transzzsírokat, az endotoxinokat, a koleszterint, a Neu5Gc-t, a heterociklusos aminokat és a szennyező anyagokat (mint pl. a nehézfémek: réz, arzén). Ezek a nemkívánatos elemek fokozzák a gyulladást és elősegítik a különböző betegségeket, így a húst kevésbé kívánatos választásnak tekinti az izom és a hosszú távú egészség építése során.

A tanulmány 2002 és 2005 közötti időszakban vizsgálta az izomtömeget, az izomerősséget és a csontsűrűséget 17-72 éves korosztálybeli változatos étrenden élők étkezési szokásait vizsgálva, 3000 résztvevővel. Megállapították, hogy míg a magasabb fehérjebevitel a jobb vázizom egészségi állapotához vezetett, az étkezési fehérje, növény vagy állati forrása irreleváns.

A döntés a te kezedben van, hogy milyen fehérjeforrást választasz! Nem kell rögtön váltanod. Ha szeretnél még húst enni, akkor tedd azt! De egy próbát megér, nem? Csak próbáld ki 30 napig milyen hús nélkül étkezni, sportolni, élni. Ha nem tetszik, akkor még mindig változtathatsz rajta. A döntés joga a tied. De badarság lenne nem kipróbálni!

 

Hogyan tovább?

Most, hogy megismerted picit a fehérjekérdéskör témáját, itt az idő, hogy kitaláld, miként tudod a saját táplálkozásodban te is alkalmazni. Ebben óriási segítségedre lehet a Fehérjemítosz könyvem, amiben számos példát és további hasznos segítséget találsz.

Jó edzést!

 

Hivatkozások

(1) P. J. Moughan, S. M. Rutherfurd (2012): Gut luminal endogenous protein: implications for the determination of ileal amino acid digestibility in humans. British Journal of Nutrition. 108(2): 258-263
(2) Danielle E. Medek, Joel Schwartz, Samuel S. Myers (2017): Estimated Effects of Future Atmospheric CO2 Concentrations on Protein Intake and the Risk of Protein Deficiency by Country and Region. Environmental Health Perspectives. 125(8).
(3) K. M. Mangano, S. Sahni, D. P. Kiel, K. L. Tucker, A. B. Dufour. M. T. Hannan (2017): Dietary protein is associated with musculoskeletal health independently of dietary pattern: the Framingham Third Generation Study. The American Journal of Clinical Nutrition. 105(3): 714-722.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.