Első számú étrendi kockázati tényező: nem eszünk elég gyümölcsöt!

Első számú étrendi kockázati tényező: nem eszünk elég gyümölcsöt!

Változtass étrendet!

A gyümölcsök rengeteg vitamin és ásványianyag-tartalommal rendelkeznek. A növényi táplálkozásnak egyik desszertes dobozai, hiszen a gyümölcsök többsége édes, ezért szívesen fogyasztjuk őket.

Ennek ellenére mégsem eszünk elég gyümölcsöt. A 2012-ben közzétett Betegség Globális Terhe című tanulmányban vizsgálták az étrendi kockázatokat is. (1) A tanulmány a halálozási okok eddig készült legátfogóbb és szisztematikusabb elemzéséről szól. Közel 50 ország 500 kutatója vett részt a munkában, és közel 100 000 adatforrást dolgoztak fel. Jön az 1 millió dolláros kérdés: Mi lett a végeredmény?

A legfontosabb táplálkozási kockázati tényező, hogy nem fogyasztunk elég gyümölcsöt, ami évi 4,9 millió ember halálát okozta világszerte.

A Union of Concerned Scientists szerint, ha csak egy étkezéssel több gyümölcsöt ennénk, már akkor több ezer embernek az egészsége javulna, ezzel több milliárd dollárt lehetne spórolni az egészségügyi ellátásban. (2) Ha belegondolunk, akkor ezek félelmetesen nagy számok.

 

DNS javítás gyümölccsel

Egészen a közelmúltig általánosan feltételezték, hogy a DNS javításhoz szükséges funkciókat a táplálkozás nem tudja könnyen befolyásolni. (3)

A gyümölcsök és zöldségek nem csak szimplán antioxidánsokat tartalmaznak, hanem számtalan fitonutrienst is, amelyek növelhetik a méregtelenítő enzimjeinket, modulálhatják a génexpressziót, és javíthatják a DNS-t is. (3)

Egy tanulmányban kimutatták, ahol ikertestvéreket vizsgáltak, hogy a DNS-javítási funkciónak csak körülbelül a fele-háromnegyede genetikailag meghatározott. A maradék részt képesek vagyunk kontrollálni. (4)

 

Mítosz a fruktózról

Régebben már írtam egy cikket a gyümölcscukorról, azt olvasd el kérlek! Röviden annyi, hogy a fruktóztól nem kell félni, nyugodtan nagyobb mennyiségben is fogyaszthatunk gyümölcsöket, ha azt teljes értékű formában tesszük meg. A gyümölcs fogyasztása nem okoz sem elhízást, sem cukorbetegséget!

 

Hivatkozások

(1) Stephen S Lim, Theo Vos, Abraham D Flaxman, Goodarz Danaei, Kenji Shibuya, Heather Adair-Rohani, Markus Amann, H Ross Anderson, Kathryn G Andrews, Martin Aryee, Charles Atkinson, Loraine J Bacchus, Adil N Bahalim, Kalpana Balakrishnan, John Balmes, Suzanne Barker-Collo, Amanda Baxter, Michelle L Bell, Jed D Blore, Fiona Blyth, Carissa Bonner, sokan mások… (2012): A comparative risk assessment of burden of disease and injury attributable to 67 risk factors and risk factor clusters in 21 regions, 1990–2010: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2010. Lancet. 380(9859): 2224–2260.
(2) Union of Concerned Scientists (2013): The $11 Trillion reward. how Simple dietary Changes Can Save lives and Money, and how we Get There.
(3) A. R. Collins, A. Azqueta, S. A. Langie (2012): Effects of micronutrients on DNA repair. European Journal of Nutrition. 51(3):261-279.
(4) X. Wu, M. R. Spitz, C. I. Amos, J. Lin, L. Shao, J. Gu, M. de Andrade, N. L. Benowitz, P. G. Shields, G. E. Swan (2006): Mutagen sensitivity has high heritability: evidence from a twin study. Cancer Research. 66(12):5993-5996.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.