Étel & Életstílus: Vol. 9. – Tényleg egészséges a burgonya?

Étel & Életstílus: Vol. 9. – Tényleg egészséges a burgonya?

(see English below)

Jó munka, jó könyv, jó étel. Nézzük mit ettem ma és mik voltak az összetevők: egyszerű mono ételt választottam, sima főtt burgonya petrezselyemmel és kovászos uborkával. Könnyű, laktató, finom.

Miért jó akár önmagában is enni a burgonyát?

A C-vitamin tartalom a burgonyában antioxidánsként hat. Ezek az anyagok megakadályozhatják vagy késleltethetik bizonyos típusú sejtkárosodást, a National Institutes of Health szerint. Segíthetnek az emésztésben, a szív egészségének fenntartásában, a vérnyomásban és még a rák kockázatának megelőzésében is.(1)

Egy kísérleti tanulmányban (1925-ben), egy 25 éves férfi és egy 28 éves nő, 6 hónapig burgonyát evett, vagyis az étkezésük elsősorban fehér burgonya volt. A kísérlet alatt az emésztésük kiváló volt és mindketten szuperül érezték magukat. Nem törődtek a túl egységes étkezéssel, és meglepő módon nem volt vágyuk a változásra. Annak ellenére, hogy mindketten fizikailag aktív életet éltek, a következőket írták le: “egy kísérlet, amiben két felnőtt, egy férfi és egy nő, 6 hónapon keresztül élt megfelelő nitrogén egyensúly mellett, jó egészségben, ahol a nitrogén (fehérje) gyakorlatilag egyedül a burgonyából származott”.(2)

Sajnálatos módon a fehér burgonyát “elkerülendő táplálékként” jelölték, mert ellentmondásos epidemiológiai kutatások azt mutatták, hogy ez egy “nyugati” táplálkozási minta, amely független az előállítás módjától, túlsúlyhoz és a 2-es típusú cukorbetegséghez vezet. Figyelmen kívül hagyták azt a tényt, hogy a burgonya igen alacsony költségvetésből kritikus tápanyagok, jó minőségű fehérjék és szénhidrátok kiváló forrása. A fehér burgonyát tipikusan “egyéb” vagy “keményítő” zöldségekkel csoportosítják az élelmiszeripari útmutatókban, ám ezek az alcsoportok nem mutatják be megfelelően a fehér burgonya táplálékhoz kötődő energia-, vitamin-, ásványi és fitokémiai hozzájárulásait. A táplálkozási tanácsadásnak továbbra is hangsúlyoznia kellene a magas zsírtartalmú élelmiszerek fogyasztásának mérséklését, és az egészséges módon előkészített fehér burgonya fontos szerepét az étrendünkben.(3)

Ha érdekel a helyes és egészséges étrend, akkor írj bátran és adok tanácsot.

Bónusz! 🙂 Milyen könyv van a képen? Testvérem, Varga Péter Rendezvénybiblia című fantasztikus könyve, amely tökéletes útmutatót ad mindazoknak, akik érdeklődnek vagy tanulni vágynak a rendezvényszervezői szakma iránt! A magyar piacon abszolút hiánypótló alkotás. Itt tudod megvásárolni: http://rendezvenybiblia.hu/konyv/.


(in English)

Food & Lifestyle: Vol. 9. Good work, good book, good food! Let’s see what I ate today and what the ingredients were: I chose simple mono food, boiled potato with parsley and pickled cucumber. Light, nutritious, delicious.

Why is it so good to eat potatoes in itself?

The vitamin C in potatoes acts as an antioxidant. These substances may prevent or delay some types of cell damage, according to the National Institutes of Health. They may also help with digestion, heart health, blood pressure and even cancer prevention.(1)

In experiment study (in 1925), a man 25 years old and a woman 28 years old ate potatoes for 6 months, so the diet was primarily of white potatoes. The digestion was excellent throughout the experiment and both subjects felt very well. They did not tire of the uniform potato diet and there was no craving for change. Even thought they were both physically active they were described as: an experiment is described in which two adults, a man and a woman, lived over a period of 6 months in nitrogen equilibrium and in good health an a diet in which the nitrogen (protein) was practically solely derived from the potato.(2)

Unfortunately, the white potato has been labeled as a “food to avoid” because of inconsistent epidemiologic research showing that a “Western” dietary pattern, which included all white potatoes regardless of preparation method, was linked to weight gain and increased risk of type 2 diabetes. Consequently, the role of white potatoes in providing a low-cost source of critical nutrients, high-quality protein, and a satiating carbohydrate is ignored. White potatoes are typically grouped with “other” or “starchy” vegetables in food guides, but these subgroups do not adequately describe the energy, vitamin, mineral, and phytochemical contributions that white potatoes make to the diet. Dietary guidance should continue to stress the need to moderate consumption of high-fat foods, and white potatoes prepared in a healthy way have an important role in a nutritious diet.(3)

Referenciák (References):

(1) Charles Brown (2005): Antioxidants in potato. American Journal of Potato Research. 82:163-172.

(2) Stanislaw Kazimierz Kon, Aniela Klein (1928): The Value of whole potato in human nutrition. The Biochemical Journal. 22(1): 258–260.

(3) Janet C. King, Joanne L. Slavin (2013): White Potatoes, Human Health, and Dietary Guidance. Advances in Nutrition. 4(3): 393S–401S.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.