Féljünk a fruktóztól?

Féljünk a fruktóztól?

????A legtöbb ember nem eszik elég gyümölcsöt, kalóriájának csupán 3%-át teszi ki átlagban. Egy tanulmány becslése szerint több gyümölcsevéssel világszerte további 4,9 millió életet menthetnénk meg évente. A nagyobb gyümölcsfogyasztás segít a szívbetegségek és a rákos halálozási kockázatokat csökkenteni, valamint az egész életciklusunk meghosszabbításában. A fruktóz (gyümölcscukor), mint cukor probléma csak akkor jelentkezik, amikor külön hozzáadják az ételeinkhez szeparált formában, de nem akkor, amikor a természetes egész gyümölcsöt esszük.

Az emberi szervezetre káros hatással csak az ipari gyümölcscukrok korlátozódnak, amik az asztali cukrot és a magas fruktóz tartalmú szirupokat jelentik. Jelenleg nincs arra bizonyíték, hogy teljes értékű gyümölcsök elfogyasztása esetén bármilyen negatív hatással lenne az emberi szervezetre. Ez a fajta látszólagos inkonzisztencia a friss egész gyümölcsökben található más tápanyagok pozitív hatásaival magyarázható, mint például a rost vagy az antioxidánsok.

A gyümölcs elfogyasztása után nem alakul ki hipoglikémiás folyamat, a vércukorszint csak megemelkedik majd szépen vissza áll. Ez a különbség a gyümölcsök félig szilárd konzisztenciájuknak tulajdonítható, ami csökkenti a gyomor kiürítés mértékét. Ezen kívül a gyümölcsökben található rostok gyengítő hatással rendelkeznek, amik lassítják a cukrok felszabadulását.

A kísérletet elvégezték rostok megvonásával is, ami hasonló eredményeket hozott, azonban a különbség a korai inzulin válaszban volt. Az első 15 percben a teljes értékű egész bogyós gyümölcsök elfogyasztása esetén a vércukorszint tüskéje szignifikánsan csökkent, ellentétben a gyümölcs juice esetében nem. A kísérleti kutatásból az is kiderült, hogy a gyümölcsökben található fitonutriensek gátolják a cukrok átjutását a bélfalon keresztül a véráramba.

(short version in English)
????Most people don’t eat enough fruit, with only 3% of calories coming from fruit on average. One study estimated that greater worldwide fruit intake could save an additional 4.9 million lives each year. Greater fruit intake appears to help lower the risk for heart disease and cancer mortality, as well as help extend overall lifespan. Nutritional problems of fructose and sugar come when they are added to foods, but not as a natural part of whole fruit.

Referencia:
– S. Petta, G. Marchesini, L. Caracausi, F. S. Macaluso, C. Camma, S. Ciminnisi, D. Cabibi, R. Porcasi, A. Craxi, V. Di Marco (2013): Industrial, not fruit fructose intake is associated with the severity of liver fibrosis in genotype 1 chronic hepatitis C patients. Journal of Hepatology. 2013. december; 59(6):1169-76.
– R. Torronen, M. Kolehmainen, E. Sarkkinen, H. Mykkanen, L. Niskanen (2012): Postprandial glucose, insulin, and free fatty acid responses to sucrose consumed with blackcurrants and lingonberries in healthy women. The American Journal of Clinical Nutrition. 2012. szeptember; 96(3):527-33.
– S. Manzano, G. Williamson (2010): Polyphenols and phenolic acids from strawberry and apple decrease glucose uptake and transport by human intestinal Caco-2 cells. Molecular Nutrition & Food Research. 2010. december; 54(12):1773-80.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.