Ha vásárolok, mire figyelek?

Ha vásárolok, mire figyelek?

Felsorolok néhány olyan csomagolt vagy dobozos terméket, amelyek bár vegánok, én mégsem szoktam megvenni: ilyenek a dobozos gyümölcsitalok, a ketchup, a vegán sajtok, a chipsek, a margarin, a vegán joghurt, vegán magnum, az ízesített krékerek, az étcsokoládé hozzáadott cukorral, az összes növényi olaj, a konzervek, a finomított lisztek, a növényi tejszínek, a növényi szirupok. Ezek általában sok cukrot vagy sok zsiradékot tartalmaznak. Néha persze velem is előfordul, hogy eszem ezekből is, de nem részei a mindennapi étkezésemnek.

Gyümölcs és zöldség vásárlásakor mindig megnézem, hogy az adott termék állaga milyen. Gilingerné Dr. Pankotai Mária, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének docense régóta kutatja a zöldségek és gyümölcsök táplálkozási értékeit, vitamintartalmának változásait. Kutatásai során azt tapasztalta, hogy az azonos színű, azonos érettségi állapotú paprikák közül a sérülteknek felével-ötödével kevesebb a C-vitamin-tartalma.(1) A gyakorlatban ez azt jelenti (főleg, ha a vásárlási szempontokat vesszük figyelembe), hogy teljesen felesleges például sérült bio termesztésű zöldséget vagy gyümölcsöt vásárolni, mert vitamintartalmuk akár sokkal alacsonyabb is lehet az ép, de hagyományosan termesztett (nem bio) társaikénál. A kutató kiemelte továbbá, hogy minden paprikafajtának magas a C-vitamin-tartalma, de leginkább a magyar, helyben szedett, sötétpiros, szépen beérett kápiát javasolja, amiben több C-vitamin található, mint a pritamin paprikában.

A fagyasztott zöldségek és gyümölcsök kapcsán felmerül a kérdés, hogy fagyasztás utáni állapotukban a szükséges tápanyagok megtalálhatóak-e még bennük. Zöldségeket és gyümölcsöket nemcsak azért eszünk, mert finomak, hanem azért is, mert rengeteg a létfontosságú vitamin és ásványi anyag bennük. A bevásárlóközpontok mélyhűtőládáiban nagyon sok előre fagyasztott ételt találhatunk, többek között olyanokat is, amiknek éppen nincsen szezonja. Így dönthetünk amellett is, hogy elő- vagy utószezonban inkább fagyasztott élelmiszert vásárolunk. De vajon mit mondanak a tények és a kutatások a mélyhűtött ételekről? A Journal of Medicinal Food magazinban megjelent egy átfogó tanulmány, amit a brazíliai Caxias do Sul Egyetem Biotechnológiai Intézetében végeztek el. A kutatásban 23 fajta fagyasztott gyümölcsön végeztek tápanyagtartalom ellenőrzést, antioxidáns és mutagén (olyan hatások összefoglaló neve, melyek a genetikai anyag mutációit kiválthatják) vizsgálatot. A kutatási eredmény konklúziója az volt, hogy a tápanyagösszetétel, mint az összes polifenol, az összes karotin és a C-vitamin szintje megfelelő ahhoz, hogy szervezetünk számára testünk egészséges működését biztosítsák.(2) Ez összességében nagyon jó hír. De semmiképpen sem javaslom, hogy a fagyasztott árukat hosszú távon tároljuk. Egy másik kutatásban ugyanis arra derült fény, hogy a fagyasztott termékek, bár kezdetben egyáltalán nem, vagy kevés tápanyagot veszítenek el, egy hosszú távú, 1 éves tárolás esetén akár 25–50%-ot is veszíthetnek tápanyag- tartalmukból.(3)

Ezért továbbra is azt ajánlom, hogy a lehetőségekhez mérten mindig friss, szezonális, nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk. Nagyon jó alternatíva lehet a mirelit áru, de azt tartogassuk arra az esetre, ha nincs lehetőségünk megfelelő terméket vásárolni. Ilyenkor is mindig nézzük meg a csomagolás dátumát, és válasszunk olyan terméket, amit viszonylag frissen dolgoztak fel.

Ha szeretnéd alkalmazni a növényi alapú táplálkozást, akkor az alábbi könyveket javaslom elolvasni és letölteni:

Fehérjemítosz Szakácskönyv (e-könyv)
A Tervező: Vegán kezdőcsomag (e-könyv)
Teljesítményfokozó növényi ételek (ingyenes e-könyv)
Fehérjemítosz (nyomtatott könyv)
Édes Menes (e-könyv)

Hivatkozások

(1) Tóth-Szabó Szilvia (2011): A sérült zöldségben, gyümölcsben kevesebb a C-vitamin. Semmelweis Hírek. http://semmelweis.hu/ hirek/2011/09/29/a-serult-zoldsegben-gyumolcsben-kevesebb-a-c-vita- min/
(2) Patrícia D.S. Spada, Gabrielle Gianna Nunes de Souza, Giovana Vera Borto- lini, João A.P. Henriques, Mirian Salvador (2008): Antioxidant, Mutagenic, and Antimutagenic Activity of Frozen Fruits. Journal of Medicinal Food. 11(1): 144–151.
(3) Joy C. Rickman, Diane M. Barrett, Christine M. Bruhn (2007): Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part 1. Vita- mins C and B and phenolic compounds. Journal of the Science of Food and Agriculture. 87: 930–944.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.