Hétfői motiváció: csökkentsd a stresszt és növeld a sportteljesítményed!

Hétfői motiváció: csökkentsd a stresszt és növeld a sportteljesítményed!

Stresszmentes élet

Gyermekkorunk hajnalán az életünk boldog és stresszmentes volt. Ahogy múlik az idő, a gondok és a problémák úgy rakódnak ránk egyre jobban. Mire teljesen felnőttünk, sokszor azt vesszük észre, hogy nem vagyunk boldogok, és az életünk kiábrándító.

Egy dolgot azonban elfelejtünk: életkörülményeinket nagy mértékben befolyásolhatjuk a hozzáállásunkkal. A gondolatok ereje hatalmas. Egyik pillanatról a másikra képesek lehetünk dühösek és kétségbeesettek lenni. Akkor miért ne próbálnánk meg ennek az ellenkezőjét?

A boldogtalanság, a depresszió, a szorongás és a stressz betegségek. Ha nem figyelünk oda, akkor nemcsak a lelkünket és a szellemünket emésztik fel, hanem fizikai testünket is. Majd az évek alatt orvosilag is kimutatható betegséggé fajulnak.

 

Stressz és az egészség

A kutatók már 1983-ban megjelentettek egy tanulmányt, amelyben sikerekről számoltak be a szívbetegségek csökkentésében, amit stresszmenedzsment és alacsony zsírtartalmú növényi alapú diéta segítségével értek el.(1) Legyen életünk fontos lépése a stressz megszüntetése. Ez legalább olyan fontos, mint a helyes táplálkozás. A kettő csak együtt hoz gyors eredményt. Ha csak az egyik valósul meg, lassabb lesz a változás.

Egy hosszú, 5 éves kísérletben javuló eredményt értek el szívkoszorúér-betegségekben is csak azzal, hogy megváltoztatták az étkezési szokásokat, javítottak a munkahelyi stresszen, a dohányzást megszűntették és edzésprogramot iktattak be.(3) Ez a négy dolog elsőre nagyon egyszerűnek tűnik, és valójában az is. Ha jobban belegondolunk, akkor mindezeket, saját magunk is meg tudjuk változtatni, ha akarjuk.

 

Stressz és a sportteljesítmény

Egy krónikus stressz elősegíti a betatrophin nevű fehérje termelését. Egy tanulmány szerint a betatrophin elnyomja a zsírszegény triglicerid lipázt – az enzimet, amely lebontja a tárolt zsírt.(4) Így ha csökkenteni tudjuk az életünkben a stressz jelenlétét akkor testzsírunk ellen is könnyebben vesszük fel a harcot.

A stressznek bizony van hatása a sportteljesítményünkre. Ezt bárki tapasztalhatja, aki olyan élethelyzetbe kerül. Még aznap sokszor edzeni sincs kedve az embernek. Számos  tanulmány bizonyította, hogy a szorongás és a stressz hatással van a sportteljesítményre. (5)(6) Teljesítményünk csökkeni fog, nem tudjuk azokat az eredményeket hozni, mint egy átlagos nyugodt napon.

Ha valamiért nagyon stresszesek vagyunk akkor még az edzést sem feltétlen szoktam javasolni. Ilyenkor valami nagyon erősen befolyásolja a tudatunkat és azt nem tudjuk elengedni. Fókuszálunk arra az egy vagy több dologra. Ebben a sziutációban hagyjuk ki aznapra a sportot, mert a sérülés veszélye sokkal magasabb. (7) Nem figyelünk a bemelegítésre, elkapkodjuk a gyakorlatokat. Mentálisan teljesen elfáradunk.

A helyes és tudatos gondolkodás komoly eredményeket hozhat.(2) Legyünk pozitívak, és nézzük az élet jó oldalát. Az önfejlesztés az egyik legjobb módszer a stressz csökkentésére. Erősítsd meg a szíved, mert a tested túl lusta ahhoz, hogy a tettek mezejére lépjen.

Ha csak minden nap egy keveset arra összpontosítunk, hogy az életünkben kevesebb legyen a stressz, akkor a sportteljesítményünk is javulni fog. A változás csak rajtad múlik!

 

Hivatkozások

(1) D. Ornish, L. W. Scherwitz, R. S. Doody, D. Kesten, S. M. McLanahan, S. E. Brown, E. DePuey, R. Sonnemaker, C. Haynes, J. Lester, G. K. McAllister, R. J. Hall, J. A. Burdine, Jr. A. M. Gotto (1983): Effects of stress management training and dietary changes in treating ischemic heart disease. Journal of American Medical Association. 249(1): 54-9.
(2) Selye János (1976): Stressz distressz nélkül. Akadémiai Kiadó, Budapest.
(3) Dean Ornish, Larry W. Scherwitz, James H. Billings, K. Lance Gould, Terri A. Merritt, Stephen Sparler, William T. Armstrong, Thomas A. Ports, Richard L. Kirkeeide, Charissa Hogeboom, Richard J. Brand (1998): Intensive Lifestyle Changes for Reversal of Coronary Heart Disease. Journal of American Medical Association. 280: 23.
(4) Yuan Zhanga, Shiwu Lia, William Donelana, Chao Xiea, Hai Wanga, Qi Wub, Daniel L. Purichc, Westley H. Reevesd, Dongqi Tangb, Li-Jun Yanga (2016): Angiopoietin-like protein 8 (betatrophin) is a stress-response protein that down-regulates expression of adipocyte triglyceride lipase. Biochimica et Biophysica Acta (BBA) – Molecular and Cell Biology of Lipids. 1861(2): 130-137.
(5) Miguel Humara (1999): The Relationship Between Anxiety and Performance: A Cognitive-Behavioral Perspective. The Online Journal of Sport Psychology. 1:2.
(6) Dietmar Kleine , Renan M. Sampedro, Sebastiao Lopes Melo (2007): Anxiety and performance in runners: Effects of stress and anxiety on physical performance. Anxiety Research. 1(3): 235-246.
(7) A. H. Nippert, A. M. Smith (2008): Psychologic stress related to injury and impact on sport performance. Physical Medicine and Rehabilitation Clinics of North America. 19(2):399-418.

 

(Fotó: Varga Beatrix)



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.