Hétfői motiváció: soha nem késő elkezdeni az edzést! (Videóval!)

Hétfői motiváció: soha nem késő elkezdeni az edzést! (Videóval!)

Sztori háttere

Előző héten megrendezésre került a IV. Vegan Food Fest, aminek az utolsó napján már késő délután éppen beszélgettem Zsolttal és Mátéval a sportról, a motivációról és arról, hogy adott korban túl késő-e elkezdeni az edzést. Egyikünk sem húsz éves már, de az ötventől még távol vagyunk. Mikor jön el az a pont, amikor nem érdemes elkezdeni? Mit csináljunk akkor, ha egy intenzív sportmúlt után kihagytunk sok évnyi edzést? Felejtsük el a múltat, vagy főnixmadárként szülessünk újjá és csapjunk bele a lehetetlenbe?

Bár a fizikai aktivitás nem tudja megakadályozni a biológiai öregedési folyamatot, bizonyíték van arra, hogy a rendszeres testmozgás minimálisra csökkentheti az egyébként ülő életmód élettani hatásait, és növelheti az aktív életévek számát, korlátozva a krónikus betegségek és a fogyatékossági állapotok fejlődését és progresszióját. (1) Az idősebb felnőttek rendszeres testmozgásából származó pszichológiai és kognitív előnyökre is vannak bizonyítékok.

Mit mondd a tudomány?

Journal of Sports Sciences lapban megjelent kutatás szerint egyre növekvő bizonyítékok támogatják a testmozgás antidepresszáns hatását és annak szerepét az idősebb felnőttek érzelmi, kognitív, szociális és fizikai aktivitásának javításában és a fizikai tünetek enyhítésében. (2) Ezek a kutatások egyértelműen alátámasztják azt az állítást, hogy az idősebb felnőtt emberek fizikai aktivitása és pszichés állapota szorosan összefügg. A fizikai aktivitásra vonatkozó jelenlegi iránymutatások általában támogatják az idősebb felnőttek számára a testmozgást, ugyanis a pszichológiai jólét javulásában rejlő lehetőségeket ezáltal jól lehet fejleszteni.

Az ajánlások szerint az idősebb embereknek kicsit eltérő mozgásformát érdemes választani, mint a felnőtt embereknek (3): olyan tevékenység javasolt, amely fenntartja és növeli a rugalmasságot, továbbá olyan egyensúlyi gyakorlatok, amelyek csökkentik az esés kockázatát.

De ez nem jelenti azt, hogy csak egyszerűbb mozgásformát szabad választani. Nem feltétlen kell annyira óvatosnak lennünk. Ha a fizikai kondíció megfelelő, akkor ugorhatunk a nehezebb feladatokba is. Erre egy tökélesen jó példa Deshun Wang kínai színész, aki 57 évesen kezdett el életében először edzeni. A GQ újságban készült interjúból kiderül, hogy azóta rendszeres szerepet játszik életében a sport. (4) A ma már 81 éves férfi filmekben szerepel és a divatkifutókon modellkedik.

Soha ne add fel!

Nincs olyan, hogy túl késő! Csak el kell kezdeni. Ha valaki közel 60 évesen úgy dönt, hogy életében először belevág a sportolásba, akkor neked miért ne sikerülne? Tiszta szívből ajánlom mindenkinek a testmozgást. Ez legyen a szenvedélyed az életedben, mint inkább az alkohol, a drog, a dohányzás.

Jó edzést!

 

Hivatkozások

(1) Wojtek J. Chodzko-Zajko, David N. Proctor, Maria A. Fiatarone Singh, Christopher T. Minson, Claudio R. Nigg, George J. Salem, James S. Skinner (2009): Exercise and Physical Activity for Older Adults. American College of Sports Medicine. 41(7): 1510-1530.
(2) A. H. Taylor, N. T. Cable, G. Faulkner, M. Hillsdon, M. Narici, A. K. Van Der Bij (2004): Physical activity and older adults: a review of health benefits and the effectiveness of interventions. Journal of Sports Sciences. 22(8): 703-725.
(3) M. E. Nelson, W. J. Rejeski, S. N. Blair, P. W. Duncan, J. O. Judge, A. C. King, C. Castaneda-Sceppa (2007): Physical activity and public health in older adults: Recommendation from the American College of Sports Medicine and the American Heart Association. Circulation. 116(9): 1094-1105.
(4) Michael Paterniti (2017): The Secrets of the 80-Year-Old Chinese Runway Model. GQ. https://www.gq.com/story/wang-deshun-fashion-week

 

(Fotó: Varga Beatrix)



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.