Hogyan javítható az artériák állapota?

Hogyan javítható az artériák állapota?

Az Európai Kardiológiai Társaság 2015-ös statisztikája szerint Magyarország igen rossz helyen áll a szív- és érrendszeri betegségekből adódó halálozási arány kapcsán, más európai országokhoz hasonlítva. (14) Litvánia és Szlovákia mellett dobogós helyen állunk a szívbetegsékekből adódó standardizált halálozási arányban. Ezért kiemelten fontosnak tartom azt, hogy megtanuljuk milyen életmódváltó programmal lehet javítani ezen a helyzeten, akár úgy, hogy csökkentsük vagy minimalizáljuk az orvosi beavatkozást.

Az endoteliális diszfunkció az első lépés a perifériás artériás betegség, szívbetegség, és a stroke felé vezető úton. (1) Egy figyelemre méltó felfedezés szerint a progresszív endoteliális diszfunkciónak nem kell feltétlenül együtt járnia az öregedéssel. (2) Még hatvanasan is lehet olyan jó az artériáink működése, mint a húszas éveinkben volt – ahogy azt az idős kínai emberek esetében láthatjuk. Ez részben lehet, hogy a zöld teának köszönhető, de “a zöldségek és halak fokozott fogyasztása, illetve a húsok és tejtermékek alacsonyabb mértékű bevitele – ami a kínai étrend jellemzője – is hozzájárul az artériák védettségéhez, ahogyan azt az idős kínaiaknál tapasztaltuk.”

Valószínűleg nem a hal a lényeg. A legjobb kettős vak, placebó-kontrollos tanulmányok eredményei szerint a halolaj kiegészítők nem gyakorolnak jelentős hatást az endoteliális funkcióra. (3) Az eddig elkészült legnagyobb tanulmány – amely heti egy, két, illetve négy adag halételnek megfelelő halolaj-bevitel hatásait hasonlította össze – úgy találta, hogy a hosszú szénláncú omega-3 zsírsavaknak nincs ilyen előnye. (4) Ez a konklúzió összhangban van a halfogyasztást vizsgáló tanulmányok eredményeivel.

Összességében nincs jelentős összefüggés a halfogyasztás és az endoteliális funkció között. Sőt, a nők közül a legtöbb halat fogyasztóknál találták a legrosszabb artériás működést. (5) Azoknál a nőknél, akik hetente több, mint két alkalommal ettek halat sokkal rosszabb volt az endoteliális funkció, mint azoknál, akik soha sem vagy csak ritkán fogyasztanak ilyen élelmiszert.

De ha nem a halnak tulajdonítható az előnyös hatás, akkor talán a növényeknek? Úgy tűnik, a vegetáriánus étrendek direkt jótékony hatást gyakorolnak az endoteliális működésre. (6) Például a vegetáriánusok artériái négyszer jobban tágulnak, mint mindenevő társaiké. Állhat e mögött az, hogy a vegetáriánusok esetleg kevesebbet dohányoznak? Hiszen az endotélium egyetlen cigaretta elszívása után öt percen belül “letérdel”, működése lebénul – akár aktív, akár passzív dohányosként szívjuk be a füstöt. (7) Ám ebből az étkezési szokásokra fókuszáló tanulmányból teljesen ki voltak zárva a dohányosok. Tehát az itt felismert jótékony hatásokat nem lehet az étrendtől független faktorokhoz kötni. Az egészséges étkezés még a dohányzás hatásait is ellensúlyozhatja. A idős kínaiaknál tapasztalt, “jól karbantartott” endoteliális funkció segíthet megmagyarázni miért olyan alacsony esetükben a szívrohamok aránya, annak ellenére, hogy igen elterjedt közöttük a dohányzás. (2) Emellett az artériák jobb működése jól korrelált a vegetáriánus életmód időtartamával: minél régebb óta étkeztek egészségesen, annál jobb volt a mért endoteliális funkció.

Ám a fenti csupán egy keresztmetszeti vizsgálat volt – tulajdonképpen egy pillanatkép -, így nem bizonyíthat ok-okozati összefüggést. Ehhez olyan beavatkozással járó (intervenciós) kísérletre van szükség, ami növényi diétát ír elő a résztvevőknek, és megvizsgálja, javul-e ennek hatására az endoteliális funkció. Dr. Dean Ornish pontosan ezt tette, és az artériák működésének jelentős javulását mutatta ki a kontrollcsoport eredményeivel való összehasonlításban. (8)

Artériák dilatációjának szignifikáns javulása Dr. Ornish programjában.

De vajon ez is csak egy kísérletben megjelenő, nem mérhető kockázati tényező, vagy hatással van ránk a való életben is? Tényleg annyival jobban tágulnak így az artériák, hogy a mellkasi fájdalom csökken?

Ornish kísérlete megmutatta, hogy az általa előírt növényi étrend és életmód hatására a szívbetegeknél 91%-kal csökkent az angina pectoris megjelenése. (9) Ezzel ellentétben a kontrollcsoport (ahol a páciensek a saját orvosaik által javasolt diétát és életmódot követték) a rohamok 186%-os növekedéséről számolt be. “Az anginás fájdalom gyakoriságában, súlyosságában és hosszában mutatkozó markáns csökkenés a növényi alapú életmódra támaszkodó beavatkozás esetében 5 év elmúltával is hasonló eredményeket produkált. Az anginás rohamok ilyen hosszú távú visszaesése a koszorúér bypass műtét, illetve az angioplasztika nyomán bekövetkező csökkenéshez hasonlítható”.

Mindez a kilencvenes években történt, amikor Ornish csupán pár tucat beteget tanulmányozott egyszerre. De mi történt, amikor ezer betegnél vezették be az egészséges életmódot teljes értékű, növényi alapú étrenddel? Három hónapon belül az angina betegek majdnem háromnegyedénél megszűntek az anginás fájdalmak. (10)

Az angiográfiás vizsgálat felfedi a koszorúér-szűkületeket (A). 32 hónapos növényi alapú étrendet követve az artéria visszanyeri normál állapotát koleszterincsökkentő gyógyszeres beavatkozás nélkül (B). (11)

Hasonlóan kiemelkedő munkát végzett Dr. Caldwell Esselstyn az anginás betegeken. (11) Dr. Esselstyn növényi alapú étrendet írt elő alternatívaként, mielőtt a drága műtéthez vagy gyógyszeres terápiához fordult volna. Utóbbi kettő azon túl, hogy számos mellékhatással járhat soha nem fogják igazán megoldani a problémát. Dr. Esselstyn képes volt az anginás betegeinek állapotán javítani gyógyszeres beavatkozás nélkül. A fő étrendet az egészséges gabonafélék, hüvelyesek, zöldségek és gyümölcsök tartalmazták. Minden olyan élelmiszer tiltólistára került, ami tartalmazott hozzáadott olajat, feldolgozott élelmiszert, halakat, húsokat, tejtermékeket, avokádót és sót. A betegeket arra is kérték, hogy kerüljék a cukros élelmiszereket (finomított szénhidrátok, gyümölcslevek, szirupok és melasz). Ezt követően kizárták a koffeint és az iparilag előállított fruktózt is.

Azt már tudjuk, hogy a testmozgás önmagában tudja javítani az endoteliális funkciót. (12) Azonban a nagy kérdés, hogy valójában a helyes étrend testmozgás nélkül is ilyen sikeresen alkalmazható? Ehhez vissza kell mennünk Dr. Ornish első publikációjához, ahol a páncienseknek kvázi vegán étrendet írt elő testmozgás nélkül, és mindössze 24 nap alatt 90%-kal csökkentette az angina rohamok megjelenését. (13)

Azt kell megértenünk, hogy a helyes táplálkozásnak sokkal fontosabb szerepe van a krónikus betegségek csökkentésében, mint azt régebben gondoltuk volna.


Kapcsolódó blogcikkek

Elhízottan, de fitten! Miért nem elég csak a sportra figyelni?
Növényi alapú étrend és a szívelégtelenség kialakulásának kockázata

 

Hogyan tovább?

Szeretnél kirobbanó formában lenni? Kíváncsi vagy, hogyan lehet természetes módon növelni a teljesítményedet? Most megtudhatod, ha letöltöd az ingyenes e-könyvemet. Összegyűjtöttem neked azokat az ételeket, amik segítenek, hogy szuper formában legyél minden edzésen! 47 darab kutatási eredmény összegezve.

Részletes és tudományosan bizonyított válaszokat a Teljesítményfokozó növényi ételek című e-könyvemben találod meg, amit most ingyen letölthetsz. Csinálj egy 4 hetes próbát, nincs veszíteni valód!

Hivatkozások

(1) Rajendran P, Rengarajan T, Thangavel J, Nishigaki Y, Sakthisekaran D, Sethi G, Nishigaki I. (2013): The vascular endothelium and human diseases. Int J Biol Sci. 2013 Nov 9;9(10):1057-69.
(2) Woo KS, McCrohon JA, Chook P, Adams MR, Robinson JT, McCredie RJ, Lam CW, Feng JZ, Celermajer DS. (1997): Chinese adults are less susceptible than whites to age-related endothelial dysfunction. J Am Coll Cardiol. 1997 Jul;30(1):113-8.
(3) Xin W, Wei W, Li X. (2012): Effect of fish oil supplementation on fasting vascular endothelial function in humans: a meta-analysis of randomized controlled trials. PLoS One. 2012;7(9):e46028.
(4) Sanders TA, Hall WL, Maniou Z, Lewis F, Seed PT, Chowienczyk PJ. (2011): Effect of low doses of long-chain n-3 PUFAs on endothelial function and arterial stiffness: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2011 Oct;94(4):973-80.
(5) Anderson JS, Nettleton JA, Herrington DM, Johnson WC, Tsai MY, Siscovick D. (2010): Relation of omega-3 fatty acid and dietary fish intake with brachial artery flow-mediated vasodilation in the Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis. Am J Clin Nutr. 2010 Nov;92(5):1204-13.
(6) Lin CL, Fang TC, Gueng MK (2001): Vascular dilatory functions of ovo-lactovegetarians compared with omnivores. Atherosclerosis. 2001 Sep;158(1):247-51.
(7) Vogel RA. (1999): Brachial artery ultrasound: a noninvasive tool in the assessment of triglyceride-rich lipoproteins. Clin Cardiol. 1999 Jun;22(6 Suppl):II34-9.
(8) Dod HS, Bhardwaj R, Sajja V, Weidner G, Hobbs GR, Konat GW, Manivannan S, Gharib W, Warden BE, Nanda NC, Beto RJ, Ornish D, Jain AC (2010): Effect of intensive lifestyle changes on endothelial function and on inflammatory markers of atherosclerosis. Am J Cardiol. 2010 Feb 1;105(3):362-7.
(9) Ornish D, Scherwitz LW, Billings JH, Brown SE, Gould KL, Merritt TA, Sparler S, Armstrong WT, Ports TA, Kirkeeide RL, Hogeboom C, Brand RJ. (1998): Intensive lifestyle changes for reversal of coronary heart disease. JAMA. 1998 Dec 16;280(23):2001-7.
(10) Frattaroli J, Weidner G, Merritt-Worden TA, Frenda S, Ornish D (2008): Angina pectoris and atherosclerotic risk factors in the multisite cardiac lifestyle intervention program. Am J Cardiol. 2008 Apr 1;101(7):911-8.
(11) Caldwell B. Esselstyn Jr, MD; Gina Gendy, MD; Jonathan Doyle, MCS; Mladen Golubic, MD, PhD; Michael F. Roizen, MD (2014): A way to reverse CAD? The Journal of Family Practice. 63:7.
(12) S Di Francescomarino, A Sciartilli, V Di Valerio, A Di Baldassarre, S Gallina (2009): The effect of physical exercise on endothelial function. Sports Med. 39(10): 797-812.
(13) Ornish D, Scherwitz LW, Doody RS, Kesten D, McLanahan SM, Brown SE, DePuey E, Sonnemaker R, Haynes C, Lester J, McAllister GK, Hall RJ, Burdine JA, Gotto AM Jr (1983): Effects of stress management training and dietary changes in treating ischemic heart disease. JAMA. 249(1):54-9.
(14) Cardiovascular diseases statistics – European Commission – Europa EU. Eurostat. Statistics Explained.

 

(Az cikk egy részének forrása: How to Improve Artery Function, Michael Greger M.D. FACLM. https://nutritionfacts.org. Megjelenés a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International szabály alatt.)



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.