Hüvelyesek – száraz vagy konzerv? A növényi sporttáplálkozás alapelemei

Hüvelyesek – száraz vagy konzerv? A növényi sporttáplálkozás alapelemei

Eldöntendő kérdés

A csicseriborsó, a bab, a lencse és még sok más hüvelyes kiváló fehérje és szénhidrát forrás. A babnak például magas a rost, a folsav, a fehérje, a vas tartalma, de egyben kiváló forrása az ásványi anyagoknak, mint a magnézium, foszfor, kálium és réz, miközben természetesen alacsony a nátrium tartalma. (1) Ezért egy növényi sporttáplálkozást követő atléta étkezésében gyakran jelennek meg ezek az élelmiszerek.

Tény az, hogy a konzerv hüvelyesek általában 2-3-szor drágábbak, mint a száraz verzióik.

De vajon mi a legjobb választás? Megvenni a konzervet és élvezni a gyorsan elkészült ételt, vagy vacakolni az áztatással és a főzéssel?

 

A konzerválás befolyásolja a tápanyagszintet?

Hogyan készítsük el a hüvelyeseket? A konzervek kényelmesek, de vajon olyan táplálók, mint a házi főzött?

Friss tanulmányok azt mutatják, hogy a konzerválási eljárás nem befolyásolja az élelmiszer tápanyagszintjét. (2)(3)(4)

Ez örömteli hír. Azonban most jön a feketeleves. A konzerv bab esetében a sótartalom akár 100-szorosa lehet a száraz főzött babhoz képest. (4) A konzervek esetében segíthetünk ezen egy picit, és felnyitáskor leöblíthetjük, ezzel megszabadulhatunk a nátrium felétől (és a tápanyag egy részétől is). Azonban, ha mindenképpen konzerv hüvelyest szeretnénk vásárolni, akkor olyat vegyünk, ami teljesen sómentes. Ne felejtsük el: a magas nátrium bevitel nem tesz jót a szív- és érrendszerünknek. (5) A nátrium és a víz egyensúlya különösen fontos a testben ahhoz, hogy megfelelően működjünk. Túl sok só, vagy túl sok víz a rendszerben felborítja az egyensúlyt. Túl sok nátrium a szervezetben vízmegtartási problémákhoz vezet, amely extra feladatot ad a szívnek és a vérereknek. (6)

Teljesen felesleges olyan ételeket választanunk, amiben nagyon magas a hozzáadott sóérték.

 

BPA, mint veszélyes összetevő?

A BPA (Biszfenol A) egy olyan vegyianyag, amelyet gyakran használnak az élelmiszer-csomagolásban, beleértve a konzerveket is.

A tanulmányok azt mutatják, hogy a konzervekben lévő BPA a konzerv bélésből az élelmiszerbe kerülhet.

Az egyik tanulmányban 78 különböző konzervet vizsgáltak, és több mint a 90%-ában találtak BPA-t. Ráadásul a kutatás világossá tette, hogy a konzervek fogyasztása a BPA terjedésének egyik vezető oka. (7)(8)

Egy tanulmányban a résztvevők 5 napon keresztül naponta fogyasztottak konzerv levest, és ezzel több, mint 1000%-os BPA növekedést mértek az alanyok vizeletében. (9)

Bár a bizonyítékok nem egyértelműek, de egyes humán vizsgálatok szerint a BPA-t olyan egészségügyi problémákhoz kapcsolták, mint a szívbetegség, a 2-es típusú cukorbetegség, és a férfiak esetében a szexuális diszfunkció. (10)(11)

 

Halálos baktériumok

Bár rendkívül ritka, de a nem megfelelően feldolgozott konzervek olyan veszélyes baktériumokat tartalmazhatnak, mint a Clostridium botulinum. A legtöbb ilyen eset olyan élelmiszer fogyasztásakor történt, amit otthoni eljárás során konzerváltak. (12)

Ennek ellenére óvatosnak kell lenni, ugyanis a fertőzött élelmiszerek fogyasztása botulizmust okozhat, amely ha kezeletlenül marad, bénuláshoz és halálhoz vezethet.

Szerencsére a botulizmus a kereskedelmi célú konzervekben nagyon ritka.

 

Ízek világa

Összegzésképpen azt tudom elmondani, hogy mindenképpen válasszuk a száraz hüvelyeseket. Tudom, hogy több idő elkészíteni, és előre kell tervezni, de megéri, hidd el!

Egy száraz hüvelyes íze sokkal finomabb, mint egy konzerv hüvelyesé. Életemben talán háromszor ettem konzervet, de mindig éreztem a különbséget, éreztem, hogy az nem az igazi.

Jó példa erre a csicseriborsó, aminek fantasztikusan kellemes, dióra emlékeztető íze teljesen eltűnik a konzerv változatban. Miért is akarnánk olyan ételeket enni, amelyek ízvilágtól megfosztottak?

 

Hivatkozások

(1) United States Department of Agriculture: Agricultural Research Service: USDA Food Composition Databases.
(2) E. J. Cameron, R. W. Pilcher, L. E. Clifcorn (1949): Nutrient Retention During Canned Food Production. The American Journal of Public Health. 39(6): 756–763.
(3) R. W. Durst, G. W. Weaver (2013): Nutritional content of fresh and canned peaches. Journal of the Science of Food and Agriculture. 93(3):593-603.
(4) Michael Zanovec, Carol E. O’ Neil, Theresa A. Nicklas (2011): Comparison of Nutrient Density and Nutrient-to-Cost Between Cooked and Canned Beans. Food and Nutrition Sciences. 2(2): 66-73.
(5) M. R. Law, C. D. Frost, N. J. Wald (1991): By how much does dietary salt reduction lower blood pressure? III–Analysis of data from trials of salt reduction. British Medical Journal. 302(6780): 819-24.
(6) K. M. Dickinson, J. B. Keogh, P. M. Clifton (2009): Effects of a low-salt diet on flow-mediated dilatation in humans. The American Journal of Clinical Nutrition. 89(2):485-490.
(7) G. O. Noonan, L. K. Ackerman, T. H. Begley (2011): Concentration of bisphenol A in highly consumed canned foods on the U.S. market. Journal of Agricultural and Food Chemistry. 59(13):7178-7185.
(8) M. Lorber, A. Schecter, O. Paepke, W. Shropshire, K. Christensen, L. Birnbaum (2015): Exposure assessment of adult intake of bisphenol A (BPA) with emphasis on canned food dietary exposures. Environment International. 77:55-62.
(9) Ms. Jenny L. Carwile, MPH, Ms. Xiaoyun Ye, MS, Ms. Xiaoliu Zhou, MS, Dr. Antonia M. Calafat, PhD, and Dr. Karin B. Michels, ScD, PhD (2011): Canned Soup Consumption and Urinary Bisphenol A: A Randomized Crossover Trial. JAMA. 306(20): 2218–2220.
(10) A. Schecter, N. Malik, D. Haffner, S. Smith, T. R. Harris, O. Paepke, L. Birnbaum (2010): Environmental Science & Technology. 44(24): 9425-9430.
(11) I. A. Lang, T. S. Galloway, A. Scarlett, W. E. Henley, M. Depledge, R. B. Wallace, D. Melzer (2008): Association of urinary bisphenol A concentration with medical disorders and laboratory abnormalities in adults. JAMA. 300(11): 1303-1310.
(12) K. Date, R. Fagan, S. Crossland, D. Maceachern, B. Pyper, R. Bokanyi, Y. Houze, E. Andress, R. Tauxe (2011): Three outbreaks of foodborne botulism caused by unsafe home canning of vegetables–Ohio and Washington, 2008 and 2009. Journal of Food Protection. 74(12):2090-2096.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.