Kurkuma, a sportolók barátja

Kurkuma, a sportolók barátja

A kurkuma erőteljes gyógyhatású bioaktív vegyületeket tartalmaz

Indiában több ezer éve használják ezt a fűszert gyógynövényként. A közelmúltban a tudomány is elkezdte felismerni, hogy tényleg tartalmaz gyógyhatású vegyületeket (1).

Ezeket a vegyületeket curcuminoidoknak nevezik, amelyek közül a legfontosabb a kurkumin.

A kurkumin a kurkuma legfontosabb hatóanyaga. Fájnak az ízületeid és ropognak a csontjaid? A kurkumin hatóanyagának magas a gyulladáscsökkentő hatása, segíti az ízületi problémák gyógyulását. (2)(3) A kurkumin ugyancsak növeli a szervezet saját antioxidáns enzimek aktivitását is. (4)(5)(6)

Ezen a gyógynövényen végzett vizsgálatok többségében olyan kurkuma kivonatokat nyernek ki, amelyek szinte csak a kurkumint tartalmazzák magukban. A kurkumin tartalma azonban nem olyan magas, körülbelül 3% a saját tömegéhez képest. (7) A napi dózisok általában meghaladják az 1 grammot. Ezt a mennyiséget a valóságban elég nehéz elérni. Továbbá a kurkumin elég rosszul szívódik fel a véráramban.

Ezért, ha szeretnénk a kurkuma teljes hatását megtapasztalni, akkor egy kis trükkre van szükségünk. Használjunk feketeborsot a kurkumával készült ételekhez, mert a feketebors piperin nevű alkaloidja akár 2000%-kal is képes növelni a kurkumin felszívódását. (8)

 

Nem csak a szívnek jó

A mai modern társadalomban sajnos egyre több a szív- és érrendszeri problémával küzdő ember. A szívbetegség a világ egyik legnagyobb gyilkosa. (11) Sok évtizeden keresztül tanulmányozták a kutatók és tanultak róla, hogy miért történik. Kiderült, hogy a szívbetegség hihetetlenül bonyolult és számos dolog járul hozzá.

Azonban a jó hír, hogy a kurkuma számos krónikus betegségben segíthet, mint például a szív- és érrendszeri problémák és a rák esetében is. (9)

A sportolók, különösképpen az állóképességi sportolók edzés közben nagyon sok oxidatív stresszt építenek fel szervezetükben. (12) Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy olyan állapot lép fel, amikor a prooxidánsok és az antioxidánsok egyensúlya eltolódik az előzőek javára. Ez a hatásmechanizmus hozza létre a szabad gyököket, amelyek nagy reakcióképességű, igen rövid életű molekulák. Ezek képesek a szervezet bármely anyagában kárt okozni, így a sportolóknak erre külön figyelmet kell fordítaniuk.

A növényi táplálkozás egyik nagy előnye, hogy számos olyan ételt találhatunk, amely segíti csökkenteni az oxidatív stresszt, ilyen többek között a kurkuma is. (10)

További kutatások azt mutatták ki, hogy a kurkumin napi szedése vagy napi egy órás testmozgás jelentősen javítja az endothel sejtek funkcióit. (13) Az endoteliális funkció javulásának mértéke ugyanaz volt mindkét esetben. De ez nem jelenti azt, hogy az edzést abszolút elhagyhatjuk. Ugyanis az edzés és a kurkumin szedése együttesen jobb eredményt produkál.

Összességében azt tudom elmondani, hogy minden sportolónak kötelezővé tenném a kurkuma fogyasztását napi szinten. Tegyél egy negyed teáskanállal a turmixodba, vagy bármilyen főtt ételedhez.

Ha szeretnél több hasznos sporttáplálkozási információt kapni, akkor iratkozz fel a hírlevélre vagy kérj olyantól tanácsot, aki otthonosan mozog a táplálkozási étrendek útvesztőjében.

Jó edzést!

 

Hivatkozások

(1) Monika Nagpal, Shaveta Sood (2013): Role of curcumin in systemic and oral health: An overview. Journal of Natural Science, Biology, and Medicine. 4(1): 3–7.
(2) Kimberly Perkins, William Sahy, Robert D. Beckett (2017): Efficacy of Curcuma for Treatment of Osteoarthritis. Journal of Evidence-Based Complementary & Journal of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine. 22(1):156- 165.
(3) Vilai Kuptniratsaikul, Piyapat Dajpratham, Wirat Taechaarpornkul, Montana Buntragulpoontawee, Pranee Lukkanapichonchut, Chirawan Chootip, Jittima Saengsuwan, Kesthamrong Tantayakom, Supphalak Laongpech (2014): Efficacy and safety of Curcuma domestica extracts compared with ibuprofen in patients with knee osteoarthritis: a multicenter study. Dove Medical Press. 9:451:458.
(4) Rakhi Agarwal, Sudhir K. Goel, Jai Raj Behari (2010): Detoxification and antioxidant effects of curcumin in rats experimentally exposed to mercury. Journal of Applied Toxicolog. 30(5): 457–468.
(5) Funda Gülcü Bulmus, Fatih Sakin, Gaffari Türk, Mustafa Sönmez, Kadir Servi (2013): Protective effects of curcumin on antioxidant status, body weight gain, and reproductive parameters in male rats exposed to subchronic 2,3,7,8- tetrachlorodibenzo-p-dioxin. Toxicological & Environmental Chemistry. 95(6): 1019-1029.
(6) S. K. Biswas, D. McClure, L. A. Jimenez, I. L. Megson, I. Rahman (2005): Curcumin induces glutathione biosynthesis and inhibits NF-kappaB activation and interleukin-8 release in alveolar epithelial cells: mechanism of free radical scavenging activity. Antioxidants & Redox Signaling. 7(1-2):32-41.
(7) R. F. Tayyem, D. D. Heath, W. K. Al-Delaimy, C. L. Rock (2006): Curcumin content of turmeric and curry powders. Nutrition and Cancer. 55(2):126-131.
(8) G. Shoba, D. Joy, T. Joseph, M. Majeed, R. Rajendran, P. S. Srinivas (1998): Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. Planta Medica. 64(4): 353-356.
(9) W. Wongcharoen, A. Phrommintikul (2009): The protective role of curcumin in cardiovascular diseases. International Journal of Cardiology. 133(2): 145-151.
(10) Shrikant Mishra and Kalpana Palanivelu (2008): The effect of curcumin (turmeric) on Alzheimer’s disease: An overview. Annals of Indian Academy of Neurology. 11(1): 13–19.
(11) World Health Organization (2017): The top 10 causes of death.
(12) N. B. Vollaard, J. P. Shearman, C. E. Cooper (2005): Exercise-induced oxidative stress: myths, realities and physiological relevance. Sports Medicine. 35(12): 1045–1062.
(13) N. Akazawa, Y. Choi, A. Miyaki, Y. Tanabe, J. Sugawara, R. Ajisaka, S. Maeda (2012): Curcumin ingestion and exercise training improve vascular endothelial function in postmenopausal women. Nutrition Research. 32(10): 795-799.

(Fejléckép forrása: www.ogingtonpost.com)



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.