Menopauza és hőhullámok: a növényi étrend és a szója áldásos hatásai

Menopauza és hőhullámok: a növényi étrend és a szója áldásos hatásai

Sok menopauza előtt álló, illetve már azon átesett nő tapasztal hőhullámokat napi rendszerességgel. A hőhullámokat a perifériás erek kitágulása okozza, melegségérzéssel járnak a mellkas, nyak és az arc területén, illetve kipirulás és izzadás is jelentkezik. Bizonyos gyógyszerek szintén okozhatnak visszatérő hőhullámokat.

Korábbi kutatási eredmények arra engednek következtetni, hogy ezt a kellemetlen tünetekkel járó jelenséget étrendi jellemzők befolyásolják. Például egy az 1980-as években készült kutatás megállapította, hogy a Japánban élő nők körében ritkábban jelentkezik, mint a nyugaton élő nők esetében. A tradicionális ázsiai étrend alapja a rizs, zöldségek és szójababból készült termékek. Ahogyan a japán nők étrendje egyre inkább átalakult nyugati mintára (kétszeresére nőtt az évi húsfogyasztás fejenként) a hőhullámok is egyre gyakrabban jelentkeztek, egy 2005-ben készült publikáció szerint megduplázódott az előfordulásuk a ’80-as évekhez képest. Ettől függetlenül pedig randomizált klinikai vizsgálatok kimutatták, hogy a szója termékek fogyasztása csökkenti a hőhullámok gyakoriságát.

A szójából készült élelmiszerek többek között daidzein nevű izoflavont tartalmaznak, amit a vastagbél baktériumai metabolizálnak és ezáltal eqoul szabadul fel. Ez a nem szteroid vegyület mindkét fajta (alfa és béta) ösztrogén receptorhoz tud kötődni a szervezetben, de a béta típushoz nagyobb az affinitása. (További információk a szója hatásáról) Az ázsiai felnőttek 50-60 százalékának kimutatható az eqoul termelése, míg ez az arány Európában és Amerikában mindössze 20-30 százalék. Ez a különbség valószínűleg nem genetikai eltéréseknek tulajdonítható, hanem a táplálkozási sajátosságoknak.

Szintén kimutatták már, hogy a növényi alapú étrend gyorsan megváltoztatja a bélbaktériumok populációit. Ezekből az eredményekből arra következtethetünk, hogy a zsírszegény növényi étrend és a mindennapos szójabab fogyasztás csökkenti a hőhullámok gyakoriságát.

Egy 2021-ben publikált vizsgálatban 40-65 év közötti nők részvételével erre kerestek választ egy randomizált, klinikai kísérlet keretében. (1) A beválogatás feltétele volt, hogy a közepesen erős, vagy intenzív hőhullámok legalább kétszer jelentkezzenek naponta, illetve az utolsó menses időpontja tíz éven belül, de egy éven kívül essen. A résztvevőket a beválogatás után véletlenszerűen kontroll és kísérleti csoportra osztották, mindkettőben 17-17 emberrel. A kísérlet 12 hete során mindkét csoportnak egy mobil applikáció segítségével kellett regisztrálnia a hőhullámok gyakoriságát és intenzitását. A kontrollcsoportnak nem volt egyéb feladata, mint az eddigiekhez változatlan életmódot folytatni, és regisztrálni a tüneteket és testsúlyukat. A kísérleti csoportnak alacsony zsírtartalmú, vegán étrendet írtak elő, valamint fél csésze főtt szójababot is fogyasztaniuk kellett naponta, ami nagyjából 55-60 grammnyi izoflavon bevitelt jelent. A vizsgálat elején nagyjából 1500 kalóriát fogyasztottak a csoport tagjai, ami a 12. hétre átlagosan naponta 1377 kalóriára csökkent. Mindkét csoportot ellátták B12-vitaminnal, amiből 100 µg-ot kellett bevinniük naponta.

A kísérlet végére szignifikánsan csökkent a hőhullámok gyakorisága a kísérleti csoportban, főként a közepesen erős–erős kategóriába sorolt hőhullámoké. A testsúly szintén jelentősen csökkent ebben a csoportban, átlagosan 3,5 kilogrammal.

A kontrollcsoport résztvevői is valamivel kevesebbszer tapasztaltak hőhullámokat a vizsgálat ideje alatt, mint azt megelőzően. Ennek oka lehet, hogy a menopauza időszaka után természetes módon mérséklődnek a tünetek, illetve az is magyarázhatja, hogy a kísérlet decemberben zárult, és a hideg időjárás kedvező hatással volt a tünetekre. Továbbá az is elképzelhető, hogy a kontrollcsoport tagjai (vizsgálatot szervezők kérésének ellenére) valamennyit változtattak az étrendjükön, miután tudomást szereztek arról, hogy az intervenciós csoport növényi étrendet követ.

A vizsgálat hátránya, hogy viszonylag kis mintával dolgozott, illetve hosszú távú hatásról nem tudott információt adni. Előnyei viszont hogy jellegéből adódóan a mindennapi életben könnyedén megvalósítható, beépíthető étrendi változtatásokra épít, valamint a teljes szójabab használata kiegészíti a korábbi, szójakivonat alapú vizsgálatokból kapott eredményeket. A mobil applikációs rögzítése tüneteknek valószínűleg alaposabb, pontosabb információval szolgált, mintha papírra kellett volna lejegyezni.

A kutatók kiemelték, hogy a jövőben nagy szükség lesz olyan vizsgálatokra, amelyek a növényi étrend és a szója szerepét különválasztva nézik, illetve hangsúlyt fektetnek az étrend okozta változásokra a mikrobiom izoflavon metabolizmusában.

A kísérlet alapján elmondható, hogy az alacsony zsírtartalmú növényi étrend, és emellett a szójabab bevitele ritkábban jelentkező és alacsonyabb intenzitású hőhullámokkal társult a vizsgálat ideje alatt, ezáltal javítva az intervenciós csoport résztvevőinek életminőségét.

Cikkreferátumot írta: Szeidl Sára

LEGYÉL TE IS PATRONÁLÓ!

Ha tetszett a cikk és szeretnél gyakrabban hasonlókat olvasni, illetve szívesen hallgatod a Vegán Morzsák Podcast csatornát, akkor támogasd a szerkesztőség bővítésének lehetőségét egy kávé árával a Patreon oldalunkon:

Hivatkozások

(1) Barnard, N. D., Kahleova, H., Holtz, D. N., Del Aguila, F., Neola, M., Crosby, L. M., & Holubkov, R. (2021). The Women’s Study for the Alleviation of Vasomotor Symptoms (WAVS): a randomized, controlled trial of a plant-based diet and whole soybeans for postmenopausal women. Menopause (New York, N.Y.), 28(10), 1150–1156.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.