Növényi alapú táplálkozás és a vegyes étrendű ketogén diéta

Növényi alapú táplálkozás és a vegyes étrendű ketogén diéta

Szuper érdekes tanulmány jelent meg, amely elsőként vizsgálja a teljes értékű növényi alapú táplálkozást és a vegyes étrendű ketogén diétát együtt. (1)

A tanulmányban fiatal, középkorú férfiak és nők kis csoportját toborozták össze, hogy 4 hetet töltsenek egy kutatóközpontban.

A résztvevők nem voltak cukorbetegek, rákosak vagy pszichiátriai betegek, de szuper egészségesek sem, ugyanis legtöbbük túlsúlyos vagy elhízott volt; az átlagos testzsír férfiaknál 26% (12–36%) és a nőknél 41% (32–50%) volt.
Véletlenszerűen randomizálták a résztvevőket, 2 héten keresztül vegán vagy keto diétát fogyasztottak, majd 2 hétig azonnal átváltottak a másik étrendre.

Laborteszteket csináltak, glükóztoleranciát mértek (folyamatos glükózmérő és orális glükóztolerancia teszt), vérketonokat, testösszetételt (DXA), energiafelhasználást (anyagcserekamra), fizikai aktivitást és étvágyat (100 pontos skála) értékeltek mindegyik étrend időszakaszaiban.

Mindkét csoportban csökkent a vércukorszint. Összehasonlítva, a növényi étrendet követőknél folyamatosan csökkent a testzsír, míg a keto diétát követőknél nem. A zsírveszteség átlagosan 51 g / nap volt a vegán étrendben és 16 g / nap a keto étrendben. Egyik étrend sem befolyásolta a májzsírt.

Rövid távon az alacsony zsírtartalmú növényi étrend alacsonyabb kalóriabevitelt eredményez annak ellenére, hogy nagyobb a táplálékfelvétel és hasonló az étvágy, mint az alacsony szénhidráttartalmú keto diéta esetén.

A növényi étrend metabolikus eredményeit vizsgálva a napi átlagos vércukorszint enyhén magasabb szintű, de jobban javítja a vérzsírok értékeit és csökkenti a gyulladást, mint a ketogén étrend.

A tanulmány limitáció között szerepel az, hogy viszonylag rövid távú a vizsgálat, illetve az étrendek fehérje összerendelése (15%) nem biztos, hogy tükrözi a valóságot egy ketogén étrendet követőnél.

Ennek ellenére ez az eddigi legjobban ellenőrzött ketogén és növényi alapú étrendet összehasonlító tanulmány. A növényi étrend kapcsán tisztán látszik, hogy a kalóriasűrűség számít, az inzulintól nem kell félni, a szénhidrátoktól nem fogunk elhízni.

Általánosan elmondható, hogy a fogyás alapja a kalóriahiány, azonban számos tanulmány is bizonyítja, hogy a csökkentett zsírtartalmú étrend nagyobb zsírveszteséghez vezet, mint az alacsony szénhidrátfogyasztás. Jankó Robi táplálkozáskutató hívta fel a figyelmemet a Cell Metabolism hasábjain megjelent 2015-ös publikációra (2):

“A vizsgálatban azonos kalóriabevitel mellett az alacsony zsír fogyasztó csoport napi 89 gramm zsírtömeget vesztett, amíg a magas zsírtartalmú étrend csoportnál a zsírtömeg veszteség 56 gramm volt naponta. Az alacsony szénhidrát csoport több súlyt vesztett összesen (-1.8kg) vs. (-1.3kg) viszont kevesebb zsírtömeget. A magas zsír csoport több izomtömeget és vizet vesztett. Ez az oka annak, hogy az alacsony szénhidráttartalmú étrend hatékonynak tűnhet, de ha zsírtömeget szeretnél veszíteni, akkor a magas szénhidrát és alacsony zsír fogyasztás hatékonyabb. A vizsgálat erőssége, hogy a résztvevők folyamatos megfigyelés alatt voltak a vizsgálat teljes ideje alatt, nem pedig kérdőíveket töltöttek ki.”

Töltsd le a Teljesítményfokozó növényi ételek című ingyenes e-könyvet:


Hivatkozások:

(1) Hall, Kevin D., Juen Guo, Amber B. Courville, James Boring, Robert Brychta, Kong Y. Chen, Valerie Darcey, et al. 2020. “A Plant-based, Low-fat Diet Decreases Ad Libitum Energy Intake Compared to an Animal-based, Ketogenic Diet: An Inpatient Randomized Controlled Trial.” NutriXiv. May 6. doi:10.31232/osf.io/rdjfb.
(2) Kevin D. Hall, Thomas Bemis, Robert Brychta, et al. (2015): Calorie for calorie, dietary fat restriction results in more body fat loss than carbohydrate restriction in people with obesity. Cell Metab. 22(3): 427–436.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.