Téli vitaminpótlás gyümölcslével? Ne tedd!

Téli vitaminpótlás gyümölcslével? Ne tedd!

Hagyd el a gyümölcslevet, és válaszd az egész gyümölcsöt!

Az egész gyümölcs, különösen az áfonya, a szőlő és az alma nagyobb arányban történő fogyasztása szignifikánsan összefüggésben áll a 2-es típusú cukorbetegség alacsonyabb kockázatával, a Harvard School of Public Health (HSPH) kutatói által vezetett tanulmány szerint. (1) A gyümölcslevek nagyobb arányú fogyasztása a 2-es típusú cukorbetegség kockázatával jár együtt. A tanulmány elsőként azt vizsgálta, hogy az egyes gyümölcsöknek a cukorbetegség kockázatára milyen hatása van.

“Bár a cukorbetegség megelőzésére gyümölcsöket javasolnak, a korábbi tanulmányok vegyes eredményeket találtak a teljes gyümölcsfogyasztásra vonatkozóan. Eredményeink új bizonyítékot szolgáltatnak arra vonatkozóan, hogy bizonyos gyümölcsök különösen előnyösek lehetnek a cukorbetegség kockázatának csökkentésére.”– mondta Qi Sun, a HSPH táplálkozási tanszékének adjunktusa.

A kutatók 1984 és 2008 közötti három hosszú távú tanulmányt vizsgáltak, összesen 187 382 résztvevővel. A vizsgálat pontossága miatt kizárták azokat a résztvevőket, akik már eleve cukorbetegség, szív- és érrendszeri betegségek vagy a rák diagnózisáról számoltak be. Az összesített eredmények azt mutatták, hogy 12 188 résztvevőnél (6,5 százalék) cukorbetegség alakult ki a vizsgálati időszak alatt.

A kutatók az általános gyümölcsfogyasztást, valamint az egyes gyümölcsök fogyasztását vizsgálták: szőlő, mazsola, őszibarack, szilva, sárgabarack, aszalt szilva, banán, dinnye, alma, körte, narancs, grapefruit, eper és áfonya. Megvizsgálták az alma, a narancs, a grapefruit és az “egyéb” gyümölcslevek fogyasztását is.

Azok az emberek, akik hetente legalább kétszer ettek valamilyen teljes értékű egész gyümölcsöt – különösen az áfonya, a szőlő és az alma valamelyikét – mindösszesen 23 százalékkal csökkentették a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát azokkal szemben, akik havonta kevesebbet fogyasztottak. Ezzel szemben azok, akik naponta egy vagy több adag gyümölcslevet fogyasztottak, megnövelték a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát akár 21 százalékkal is. A kutatók azt találták, hogy ha csak heti háromszor cserélnénk le a gyümölcsleveket egész gyümölcsökre, már akkor is 7%-os cukorbetegség-csökkenést eredményezne.

 

Miért jobb a teljes értékű gyümölcs, mint a gyümölcslé?

A teljes értékű gyümölcs glikémiás indexe nem tölt be jelentős szerepet a 2-es típusú cukorbetegség kockázatában. Azonban a gyümölcslé, amely gyorsabban áthalad az emésztőrendszeren, mint a rostban gazdag gyümölcs, magyarázza a juice fogyasztás és a megnövekedett cukorbetegség kockázatának pozitív kapcsolatát.

 

inzulinválasz fehér kenyér, és fehér kenyér + bogyós gyümölcsök esetén

Mi a helyzet, ha teljes értékű bogyós gyümölcsöt eszünk? Hiszen cukortartalma még magasabb, mint egy hagyományos asztali cukoré. A gyümölcs elfogyasztása után nem alakul ki hipoglikémiás folyamat, a vércukorszint csak megemelkedik, majd szépen visszaáll. (3) Ez a gyümölcsök félig szilárd konzisztenciájának köszönhető, ami lassítja a gyomor kiürítésének folyamatát. Ezen kívül a gyümölcsökben található rostok olyan hatással rendelkeznek, melyek lassítják a cukrok felszabadulását. A kísérletet elvégezték rostok megvonásával is, ami hasonló eredményeket hozott, a különbség az volt, hogy az inzulinválasz korábban következett be. (3) A bogyós gyümölcsök elfogyasztását követő első 15 percben a vércukorszint tüskéje szignifikánsan csökkent, ellentétben a gyümölcslé elfogyasztását követővel. A kísérleti kutatásból az is kiderült, hogy a gyümölcsökben található fitonutriensek gátolják a cukrok átjutását a bélfalon keresztül a véráramba. (4)(5) Így bizonyos gyümölcsök kifejezetten gátolják a vércukorszint hirtelen emelkedését. Ez azt jelenti, hogy ha fehér kenyeret eszünk magában, de hozzáadunk bogyós gyümölcsöket, akkor a fehér kenyér által várható hirtelen vércukorszint-emelkedést kordában tudjuk tartani. (6)

 

Hogyan tovább?

Gyümölcsöket fogyasztani jó dolog. De ezt ne olyan termék vásárlásával tedd, amely iparilag előállított, feldolgozott formában kerül az asztalra. Mindig érdemes jó alaposan elolvasnod a termék összetevőinek listáját. Nagyon sok olyan egyéb élelmiszer is létezik, amivel könnyen tudod fedezni télen a vitaminokat és az ásványi anyagokat. Most, hogy megismertél plusz egy hasznos információt a gyümölcsökről, itt az idő, hogy kitaláld, miként tudod a saját táplálkozásodban alkalmazni. Ebben óriási segítségedre lehet a Fehérjemítosz című könyvem, amiben számos példát és további hasznos segítséget találsz a tápanyagpótlás témakörében.

Jó edzést!

 

Hivatkozások
(1) Isao Muraki, Fumiaki Imamura, JoAnn E. Manson, Frank B. Hu, Walter C. Willett, Rob M. van Dam, Qi Sun (2013): Fruit consumption and risk of type 2 diabetes: results from three prospective longitudinal cohort studies. British Medical Journal. 347: f5001.
(2) Harvard School of Public Health (2017): Qi Sun, D.Sc., M.D. Harvard Catalyst Profiles. https://connects.catalyst.harvard.edu/profiles/display/Person/51481
(3) R. Torronen, M. Kolehmainen, E. Sarkkinen, H. Mykkanen, L. Niskanen (2012): Postprandial glucose, insulin, and free fatty acid responses to sucrose consumed with blackcurrants and lingonberries in healthy wom- en. The American Journal of Clinical Nutrition. 96(3): 527–533.
(4) K. Johnston, P. Sharp, M. Cliffor, L. Morgan (2005): Dietary polyphenols decrease glucose uptake by human intestinal Caco-2 cells. FEBS Lett. 579(7): 1653–1657.
(5) S. Manzano, G. Williamson (2010): Polyphenols and phenolic acids from strawberry and apple decrease glucose uptake and transport by human intestinal Caco-2 cells. Molecular Nutrition & Food Research. 54(12): 1773–1780.
(6) R. Torronen, M. Kolehmainen, E. Sarkkinen, K. Poutanen, H. Mykkanen, L. Niskanen (2013): Berries reduce postprandial insulin responses to wheat and rye breads in healthy women. Journal of Nutrition. 143(4): 430–436.



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.