Visszaélések a táplálkozáskutatásban? Zsír a szénhidrát ellen!

Visszaélések a táplálkozáskutatásban? Zsír a szénhidrát ellen!

Bevezetés

A táplálkozás analízisének ellentmondásos következtetései nagy érdeklődésre tartanak számot a közvéleményben. Befolyásolhatják az étrendre és az egészségre vonatkozó irányelveket. Ha egy meta-analízis (különálló vizsgálati eredmények összegzése) eredménye egy hibás módszer végterméke, akkor az nagyon félrevezetheti a táplálkozástudományban járatlan embereket. Egy rosszul végzett tanulmány eredményének következtetéseit könnyen kihasználhatják bizonyos gazdasági érdekek, hogy a saját kereskedelmi termékeiről ellensúlyozzanak egy nem hízelgő tudományos felfedezést. (1)

A tanulmányok nagyban különböznek minőségben. Például néhány klinikai vizsgálatot randomizálnak, másokat nem.

Az egyes vizsgálati eredmények kombinálása növeli a kísérletekben résztvevők teljes számát, így a több résztvevőnek nagyobb statisztikai ereje lesz. Ha azonban a résztvevők demográfiai és vizsgálati módszerei között különbségek vannak, a vizsgálatok kombinálása növeli az eredmény variabilitását, így statisztikai ereje csökken, azonban a valós hatást nagyon nehéz lesz felismerni. (1)

 

Mitől lesz jó egy tanulmány?

Amiket általában érdemes figyelembe venni egy tanulmány hitelességének meghatározásakor, azok a következők:

  • Kik készítették el a tanulmányt? Orvosok, kutatók, orvos-kutatók, táplálkozási szakértők, stb.
  • Kik támogatták a tanulmány létrejöttét?
  • Akik a tanulmányt megírták, azok kapnak-e támogatást bármilyen szervezettől vagy cégtől?
  • Hány ember vett részt a tanulmányban?
  • Milyen módszereket és típust használt a tanulmány? Például: meta-analízis, cohort, randomizált, placebo kontrollált, háromszoros vak, stb.

Hogyan lehet, hogy egy tanulmány más eredményeket mutat más kutatók által végzett tanulmányhoz képest? Egy tanulmányban tipikusan úgy tudják elferdíteni a zsiradékok és olajok negatív hatását a koleszterinszintre nézve, hogy a vizsgálatkor nem vesznek fel alapvonalat. Az ilyenek általában a megfigyeléses vizsgálatok: eset-kontroll-, keresztmetszeti- és kohorsz tanulmányok. A keresztmetszeti módszert használó tanulmányok képtelenek kimutatni a bevitt koleszterin káros hatásait. (3) De ugyan ilyen nagy probléma a meta-analízisek során az alapvonal felvételének hiánya is, ugyanis ezzel sem kapunk hiteles eredményeket. (2)

 

Zsír vagy szénhidrát?

Kettő olyan tanulmányt szeretnék röviden megvizsgálni, ami az állati eredetű ételek hatásait próbálja elferdíteni:

2010-ben készítettek egy meta-analízist, amelyet 21 db keresztmetszeti módszert használó tanulmányból összegeztek. (4) A kutatás eredménye az lett, hogy nincs szignifikáns bizonyíték az étrendi telített zsírok fogyasztása és a szív- és érrendszeri betegségek kockázata között. Lássuk csak! Ahogy fent említettem, a keresztmetszeti módszert használó tanulmányok esetében nem lehet egyértelmű következtetéseket levonni. Így logikus, hogy a meta-analízis konklúziója az lett, hogy az általa vizsgált 21 db keresztmetszeti módszeres tanulmány összegzése eredményeként nincs szignifikáns kapcsolat a zsiradék és a koleszterint szint emelkedés között. Abszolút félrevezető az eredmény. Az meg már csak hab a tortán, hogy az összefogó meta-analízist a Nemzetközi Tejipari Tanács támogatta. Hm. Nem meglepő!

Egy másik friss, 2017 augusztusában megjelent tanulmány a zsírok pozitív és a szénhidrátok negatív hatását emeli ki. (5) Sajnos a médiában pillanatok alatt végigsöpört ez a hír (6)(7), tökéletes táptalajt adva ezzel a húst szerető paleo közönségnek.(12) Mi a baj a tanulmánnyal?

A tanulmányt 2003-tól 2013-ig folytatták észak-amerikai és európai országokban, ahol az 1980-as évekhez képest nagyon megnövekedett a junk food jellegű ételek fogyasztása. Külön kitérnek arra, hogy szinte csak finomított szénhidrátot fogyasztottak azok, akik miatt a végeredmény az lett, hogy a szénhidrát a “bűnös”. A tanulmányban nincs külön-külön megvizsgálva a finomított szénhidrát és az egészséges teljes értékű szénhidrátok egészségre gyakorolt hatása. Csak egyben az egész, mint szénhidrát. Ez probléma? Igen!

Nem minden növényi táplálkozás egészséges! Az egészséges növényi ételekben gazdag (teljes értékű szénhidrátok, hüvelyesek, zöldségek, gyümölcsök) táplálkozás alacsony, amíg a kevésbé egészséges növényi élelmiszerekkel dúsított (finomított lisztek, cukrok, olajos ételek) étrend növeli a betegségek kockázatát. (11)

Az ázsiai országokban az elmúlt 35 évben az egy főre jutó rizs fogyasztása csökkent (8), és a hús- és tejtermékek fogyasztása több mint megkétszereződött (9), ahogyan a világ ezen részén élő emberek gazdagsága nőtt. Ebben az időszakban az ázsiai emberek egészsége romlott, az elhízás, a szívbetegség és a 2-es típusú cukorbetegség fokozódása epidémiás arányban emelkedett. (10) Az emberek egyre jobban elhagyják a tradíciókat, jobban szeretnének a nyugati “modern” világhoz tartozni, ami azzal jár, hogy a rosszabb minőségű ételeket esznek és elhagyják a teljes értékű szénhidrátokat.

Tehát egy olyan tanulmányt nem lehet alapul venni, amely helytelen módon kezeli a tényeket és rosszul hasonlítja össze a meglévő adatokat.

A tanulmányt az alábbi cégek támogatták: AstraZeneca, Sano-Aventis, Boehringer Ingelheim, GlaxoSmithKline, Novartis, King Pharma. Minden rosszindulatú megjegyzés nélkül, de nem hiszem, hogy ezek a cégek annak örülnének, ha a cukor- és a szívbetegséghez kapcsolódó gyógyszereladási mutatók csökkennének.

 

Hogyan tovább?

Mivel egy nagyobb tanulmány – különösen azok, amik táplálkozástudománnyal foglalkoznak – hatással van az közegészségre, politikára, a média megjelenésekre és a társadalomtudományra is, potenciálisan kárt okozhat. Egyes kutatók azt javasolják, hogy az ilyen tanulmányoknak szakértői felülvizsgálaton kellene átesniük, ami magában foglalná (1):

  • tárgykörrel foglalkozó kutatók felülvizsgálatának szükségességét
  • a szerzők a feldolgozott, régebbi kutatási anyagok szerzőivel megerősítsék, hogy adataik megfelelően használták-e fel
  • megkövetelik, hogy az összefoglaló adatokat, módszertan részleteit osszák meg másokkal, hogy más szakértők reprodukálhassák az eredményeket

Mindig azt szoktam mondani, hogy egy-egy kutatás konklúziója, ami szignifikánsan eltér az elmúlt 100 év táplálkozáskutatási eredményektől, azt érdemes picit fenntartással kezelni, függetlenül attól, hogy mennyi résztvevőn végezték el a kísérletet, és mennyire komoly szaklapban jelent meg.

Az egészségtelen és helytelen táplálkozási formákat hirdető „szakértőknek” mindig jó táptalaja lesz egy rosszul kidolgozott tanulmány.

 

Hivatkozások

(1) N. D. Barnard, W. C. Willett, E. L. Ding (2017): The Misuse of Meta-analysis in Nutrition Research. JAMA.
(2) P. N. Hopkins (1992): Effects of dietary cholesterol on serum cholesterol: a meta-analysis and review. The American Journal of Clinical Nutrition. 55(6): 1060-1070.
(3) D. R. Jacobs Jr, J. T. Anderson, H. Blackburn (1979): Diet and serum cholesterol: do zero correlations negate the relationship? American Journal of Epidemiology. 110(1): 77-87.
(4) P. W. Siri-Tarino, Q. Sun, F. B. Hu, R. M. Krauss (2010): Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. The American Journal of Clinical Nutrition. 91(3): 535-546.
(5) Mahshid Dehghan, Mahshid Dehghan, Mahshid Dehghan, Andrew Mente, Xiaohe Zhang, Sumathi Swaminathan, Wei Li, Viswanathan Mohan, Romaina Iqbal, Rajesh Kumar, [et al] (2017): Associations of fats and carbohydrate intake with cardiovascular disease and mortality in 18 countries from five continents (PURE): a prospective cohort study. Lancet. pii: S0140-6736(17): 32252-32253.
(6) Alice G. Walton (2017): Cut Down On Carbs And Have Some Fats (And Legumes), New Studies Suggest. Forbes. https://www.forbes.com/sites/alicegwalton/2017/08/30/carbs-are-out-fats-and-legumes-are-in-new-studies-confirm
(7) Nicole Ireland (2017): Recommended fat intake should increase, Canadian researchers say. CBS News. http://www.cbc.ca/news/health/canadian-researchers-fat-carbohydrates-the-lancet-1.4266130
(8) Alias Abdullah, Hajime Kobayashi, Ichizen Matsumura, Shoichi Ito (2017): World Rice Demand Towards 2050: Impact of Decreasing Demand Of Per Capita Rice Consumption For China and India.
(9) WHO. Global and regional food consumption patterns and trends. http://www.who.int/nutrition/topics/3_foodconsumption/en/index4.html
(10) M. Ng, T. Fleming, M. Robinson, B. Thomson, N. Graetz, [et al] (2014): Global, regional, and national prevalence of overweight and obesity in children and adults during 1980-2013: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2013. Lancet. 384(9945): 766-781.
(11) A. Satija, S. N. Bhupathiraju, D. Spiegelman, S. E. Chiuve, J. E. Manson, W. Willett, K. M. Rexrode, E. B. Rimm, F. B. Hu (2017): Healthful and Unhealthful Plant-Based Diets and the Risk of Coronary Heart Disease in U.S. Adults. Journal of the American College of Cardiology. 70(4): 411-422.
(12) Szendi Gábor (2017): Sokáig akar élni? Egyen sok zsírt! Tények és Tévhitek. https://www.tenyek-tevhitek.hu/ha_sokaig_akar_elni_egyen_sok_zsirt_es_keves_finomitott_szenhidratot.htm

(fejléckép forrása: drinkpreneur.com)



A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013
Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.